به گزارش اکو ایران، روند عملیات بازار های بین بانکی نشان از بسط بالای پول بانک مرکزی در بانک ها داشته که البته از یک روند نوسانی تبعیت کرده است. 

کلا بانک مرکزی در دو بازار می تواند نرخ بهره و نقدینگی بانک هارا مدیریت کند. بازار باز و بازار بین بانکی.

در بازار شبانه معاملات کوتاه مدت بوده و در بازار باز نیز این بده بستان میان بانک ها و بانک مرکزی تاریخ سررسید میان مدت دارد طبق داده های بانک مرکزی در این هفته ها با وجود کاهش بسط نقدینگی در بازار باز  اما اعتبارات قاعده مند سیری صعودی پیدا کرده است.

سطح بالای بسط پول در بازار های بین بانکی

در هفته اول مرداد ماه بانک مرکزی در بازار باز تقریبا 59 هزار و 900 میلیارد تومان را در بانک ها تزریق کرد. این بسط تاریخ سررسیدش 7 روزه بوده و به نوعی میان مدت تلفی می شود. این درحالی است که در بازار شبانه اعتبارات قاعده مند نسبت به هفته قبل افت قابل ملاحظه ای داشته است.

اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بازار شبانه همان تزریق این نهاد در بانک ها است که در هفته های اخیر در سطح بالایی قرار گرفته است پس از آن که در هفته پایانی تیر ماه این اعتبارات به حد 28 همتی رسیده  و رکورد نه ماه را ثبت کرد در هفته اخیر این رقم به 14 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده و در تقریبا 7 همت کاهش را نسبت به هقته قبل خود ثبت کرد.  در نهایت مجموع تزریق پول در بازار باز و بازار شبانه به 74 هزار و 290 میلیارد تومان رسید. با وجود کاهش تزریق پول در بازار شبانه اما نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی همچنان صعودی است.

بازار باز

رکوردزنی نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بازار های بین بانکی

به طور کلی اعتبارات قاعده مند نرخ سود 22 درصدی داشته و نرخ سود در بازار باز نیز به سطح 21.5 درصد رسید و در قله تاریخی این بازار قرار گرفت. نرخ سود موزون بین بانکی در این هفته معادل با 21.45 درصد بوده که در سال جاری بی سابقه بوده است.

این موضوع به نوعی نشان از بسط بالای پول بانک مرکزی در مجموع دو بازار در کنار رشد نرخ سود یا همان هزینه استقراض نهادهای مالی در این بازار ها داشته است.

بازار باز