به گزارش اکو ایران و به نقل از اقتصادنیوز، بانک مرکزی در دهه 90 رکورد بسط نقدینگی در بازار باز را شکسته و حجم این عملیات را از مرز 90 هزار میلیارد تومان عبور داد.

به طور کلی بانک مرکزی در بازار باز با خرید اوراق از بانکها و پرداخت پول در ازای آن سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها دارد. در این بازار نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق خریداری شده متفاوت از بازار بین بانکی است. در بازار شبانه نیز این عملیات به طور هفتگی انجام شده که در آن روند بسط و قبض نقدینگی در آن مورد ارزیابی قرار می گیرد. نرخ سود موزون ثبت شده در بازار بین بانکی هدف دیگر بانک مرکزی محسوب می شود که در هفته های اخیر سعی در کنترل آن داشته است.

رکوردزنی بسط پول در بازار باز در هفته دوم اسفند

در هفته منتهی به 16 اسفند ماه بانک مرکزی در بازار باز برای شانزدهمین هفته متوالی با 100 درصد اورق پیشنهادی بانک ها موافقت کرده و در بازار باز اقدام به بسط 90 هزار و 300 میلیارد تومان نقدینگی کرد.

در ادامه رکوردزنی های تاریخی بانک مرکزی در بازار باز بسط پول در این هفته نیز رکورد به بالاترین سطح خود رسیده وبرای نخستین بار در تاریخ برگزاری بازار از مرز 90 هزار میلیارد تومان عبور کرد. 

تعداد بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی که در این هفته در حراج بازار باز مشارکت داشتند برابر با 23 مورد ثبت شده بود.

درمقابل نیز با توجه به عملیات برگزار شده در بازار باز در هفته قبل نیز 85 هزار و 860 میلیارد تومان از بانک ها جمع آوری شده که خالص عملکرد در این بازار را به 4 هزارو 440 میلیارد تومان رسانده است. 

طبق بررسی های آماری این انبساطی ترین هفته در خالص عملکرد نقدینگی در بازار باز در از دو ماه و نیم گذشته تا کنون به شمار می آید.

بازار باز

کاهش بسط پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی 

بازار شبانه یا بازار بین بانکی نیز موازی با بازار باز هر هفته سعی در مدیریت نقدنگی بانک ها دارد. بده بستان دراین بازار با نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید مشخص صورت می گیرد.

نرخ سودی که به صورت موزون در بازار بین بانکی به دست می آید و در هر هفته روند آن مورد بررسی قرار می گیرد. دامنه نرخ سود در این بازار را بانک مرکزی از 14 تا 22 درصد تعیین کرده و قصدندارد آن را تغییر دهد.

سقف و کفی که در اختیار همین نهاد است. به این معنا که در صورتی که بانک ها دارای کسری باشند، می توانند اعتبارات قاعده مند از این نهاد دریافت کرده که نرخ سود آن برابر با 22 درصد است.

در همین رابطه در بازار شبانه در هفته سوم اسفند 1400 تقریبا 460 میلیارد تومان نقدینگی از جانب بانک مرکزی در نهادهای مالی توزیع شد. این در حالی است که با توجه به عملیات هفته گذشته  هزار و 420 میلیارد تومان نیز جذب نقدینگی در این بازار به وقوع پیوست. 

بازار باز