به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، بانک مرکزی در ادامه رفتار انبساطی خود رکوردزنی ها در بازارهباز را ادامه داده و بسط پول در این معاملات را به سطح بی سابقه ای در تاریخ برگزاری این بازار رسانید.

این بازار به طور کلی به هدف برطرف کردن مشکل نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی از سال گذشته تا کنون برگزار می شود. 

سیاست بانک مرکزی در ماه های اخیر اما در جهت کنترل نرخ بهره بوده و سعی داشته با پول پاشی بی رویه در بازار باز بتواند معاملات بازاربین بانکی را کاهش داده و نرخ سود در آن بازار را تقلیل دهد.

عبور بسط پول از مرز 85 هزار میلیارد تومان

بانک مرکزی در هفته منتهی به 9 اسفند روند انبساطی نقدینگی در بازار را ادامه داده و با پذیرش صد درصدی اوراق پیشنهادی بانک ها به این نهاد 85 هزار و 550 میلیارد تومان در این نهادهای مالی نیازمند در بازار باز تزریق کرد.

بررسی ها نشان می دهد این بیشترین بسط پول در عملیات هفتگی این بازار در دو سال گذشته بوده و روند رکوردزنی ها در این بازار را برای سومین هفته پیاپی تداوم بخشیده است.

این اوراق که بانک مرکزی از بانک ها خریداری می کند نرخ سود معلوم و تاریخ سررسیدی مشخص دارد که نهادهای مالی فروشنده متعهد می شوند در تاریخ درج شده آن ها را بار دیگر با احتساب نرخ سود معلوم شده از بانک مرکزی خریداری کنند.

در همین رابطه برای چهارمین هفته متوالی نرخ سود بازار باز برابر با 19 درصد و تاریخ سررسید معادل با 7 روزه بوده است.

بر همین اساس با توجه به معاملات انجام شده در هفته گذشته بانک مرکزی 84 هزار و 60 میلیارد تومان از بانک ها جمع آوری کرده که خالص عملکرد در این بازار را برای چهارمین هفته متوالی مثبت کرده است.

این میزان طبق محاسبات برابر با هزار و 490 میلیارد تومان در هفته منتهی به 9 اسفند ماه برآورد می شود.

بازار باز

افزایش معاملات در بازار بین بانکی

در بازار بین بانکی نیز بانک مرکزی موازی با بازار باز اقدام به مدیریت نقدینگی نهادهای مالی میکند.

به طور کلی در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از نهادهای مالی دارای مازاد می کنند که تاریخ سررسید این وام ها کوتاه مدت بوده و نرخ سود آن به صورت توافقی تعیین می شود. به همین علت این بازار را بازار شبانه نیز می گویند.

بررسی معاملات در بازار بین بانکی نشان می دهد د راین هفته 9 هزار و 730 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها بسط داده شده که بالاترین سطح در 4 ماه اخیر به حساب می آید.

این در حالی است که در این هفته 10 هزار و 950 میلیارد تومان نیز از بانک ها جمع آوری شده که خالص عملکرد را در این هفته انقباضی کرده است.

با این حال سطح بالای معاملات انبساطی در بازار شبانه می تواند پیشران افزایش در نرخ سود بین بانکی در این مقطع باشد.

بازار باز