به گزارش اکوایران، بانک مرکزی به طور متوالی از دو سال پیش تاکنون سعی در مدیریت حساب نقدینگی بانک ها با بسط پول در بازار باز و بازار بین بانکی توامان دارد.

روند این بسط و جذب پول از سوی این نهاد در بانک ها می تواند گویای جریان نقدینگی در نهادهای مالی بوده و در نتیجه با هدف کنترل نرخ سود بین بانکی تاثیرات تورمی را در برداشته باشد.

رکوردزنی در بسط نقدینگی در دو بازار

به طور کلی بانک مرکزی هر هفته دو بازار را جهت مدیریت نقدینگی بانک ها هدایت می کند. بازار باز و بازار بین بانکی.

در بازار باز بانک مرکزی با خرید اوراق از بانک ها  به نوعی بسط پول انجام می دهد که این بسط پول البته قاعده خود را دارد. به این معنا که بانک های قرض گیرنده باید این مبلغ را با نرخ سود معلوم در تاریخ سررسید مشخص تحویل دهند که هر دو را بانک مرکزی در موعد حراج تعیین می کند.

برای نمونه نرخ سود درهفته پایانی فروردین 1401 برابر با 19 درصد و تاریخ سررسید 7 روزه بوده است.

بررسی آمار و اطلاعات از این هفته در ادامه نشان می دهد میزان بسط پول بانک مرکزی در بازار باز برابر با 93 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است.

عملکرد بانک مرکزی در بازار کناری نیز نشان می دهد در این مقطع در حدود 5 هزار و 780 میلیارد تومان نقدینگی در بازار بین بانکی بسط داده شده که در هفته های برگزاری این بازار در سال 1401 بی سابقه بوده است.

به طور کلی بانک های دارای کسری در بازار شبانه می توانند از بانک های دارای مازاد اقدام به قرض پول کنند. این قرض پول با نرخ سود معلوم در دامنه 14 تا 22 درصد قرار داشته که نرخ موزون آن نرخ سود بین بانکی است. درصورتی که بانک مرکزی در این معاملات به بانک ها پول قرض دهد نرخ سود برابر با 22 درصد خواهد بود.

در همین رابطه آمار و اطلاعات بازار شبانه نشان می دهد اعتبارات قاعده مند برابر با 5 هزار و 780 میلیارد تومان بوده است.

در این صورت مجموع بسط پول در بازار باز و بازار بین بانکی نشان می دهد در این هفته در حدود 100 هزار میلیارد تومان پول در بانک ها بسط داده شده است.

برخی تحلیل گران معتقدند این بسط پول در بانکها می تواند تبعات تورمی در پی داشته باشد.

البته این در حالی است که نرخ سود در بازارها در کمینه خود در بازه های آماری انبساطی بانک مرکزی قرار داشته است.

بازار باز

کمترین میزان نرخ سود موزون در بازاهای مالی

نرخ سود عملیات بانک مرکزی در دو بازار را می توان به صوت موزون برآورد کرد. درمعاملات شکل گرفته از سوی بانک مرکزی در دو بازار مشاهده می شود نرخ سود بسط پول در بازار باز برابر با 19 درصد و این شاخص در بازار بین بانکی معادل با 22 درصد به ثبت رسیده است.

در همین رابطه نرخ موزون در بازارهای مالی در این مقطع نشان می دهد بسط پول بانک مرکزی در این بازارها با نرخ سود موثر در حدود 19.17 درصد بوده که کمترین میزان نرخ سود در تاریخ انبساطی بانک مرکزی در بازارهای مالی بوده است. به عبارت دیگر این معاملات در هفته های اخیر نشان داده که بسط بالای پول در بانکها از سوی بانک مرکزی در این بازه زمانی در حالی رخ داده که نرخ سود و هزینه آن برای بانک ها در کمترین میزان خود قرار داشته است.

بازار باز