به گزارش اکوایران، از سال گذشته بانک مرکزی به منظور مدیریت نقدینگی در بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی اقدام به راه اندازی  عملیات بازار باز کرد.

در این بازار بانک مرکزی با تشخیص خود از نهادهای مالی پول جمع آوری کرده یا به بسط پول در این بازار می پردازد.

در کنار این داد وستد در بازار شبانه نیز بانک های دارای کسری می توانند از نهادهای دارای مازاد اقدام به قرض پول کنند و بانک مرکزی با فعالیت در این بازار نرخ بهره را نیز تنظیم کند.

رکوردزنی بسط پول در بازار باز

در بازار باز در هفته آخر بهمن ماه، بانک مرکزی 82 هزار و 330 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرد. این نهاد با خرید اوراق از نهادهای مالی در هر هفته اقدام به بسط پول در این بازار می کند. در همین رابطه در هفته پایانی بهمن ماه بانک مرکزی با خرید 100 درصدی اوراق عرضه شده از سوی بانک ها موافقت کرد.

این سیزدهمین هفته است که بانک مرکزی با تمام اوراق پیشنهادی بانک ها موافقت می کند.

همسویی نیاز بانک ها با خرید اوراق از سوی بانک مرکزی به منزله تطابق سیاست بانک مرکزی با نیاز این نهادهای مالی در هفته های اخیر است.

بازار باز

کمترین نرخ سود تاریخی بسط پول در بازار باز 

به طور کلی ساز و کار خرید اوراق در بازار باز از سوی بانک مرکزی به این نحو است که این نهاد اوراق را در هر هفته خریداری کرده در سررسید مشخص شده آن را دوباره با احتساب نرخ سود معلوم به بانک ها می فروشد.

این تاریخ در هفته های اخیر در سطح 7 روزه بوده است. اما نرخ سود همواره روندی متغیر داشته است.

بررسی نرخ سود در بازار باز در هفته پایانی بهمن ماه برابر با 19 درصد به ثبت رسیده که در مقایسه با این نرخ در عملیات انبساطی بانک مرکزی در تمام هفته های برگزاری باز پایین ترین نرخ به شمار می آید.

کمترین نرخ سود در بازار باز در حالی به ثبت رسیده که بسط پول مسیری صعودی را دارد می پیماید و اکنون در قله تاریخی خود ایستاده است.

بررسی دقیق تر از روند نقدینگی نزد بانک ها در عملیات بازار باز نشان می دهد این فعالیت ها منجر به تزریق پول بی اندازه ای در نهادهای مالی تاکنون شده است.

بازار باز

رکوردزنی مانده نقدینگی نزد بانک ها

بسط و جذب نقدینگی در بازار باز نشان می دهد در هر هفته بانک مرکزی علاوه بر تزریق پول در بازار، اوراقی را که در هفته نیز خریداری کرده مجددا به بانک ها می فروشد.

در این صورت بسط هفته پیش با این رویداد دوباره جذب می شود. این اتفاق می تواند دو دیدگاه را در پی داشته باشد.

دیدگاه نخست: برخی از تحلیلگران بر این باورند که خالص جذب پول در هر هفته اهمیت بیشتری را دارا است. در همین رابطه در هفته منتهی به 25 بهمن ماه 81 هزار و 370 میلیارد تومان نقدینگی ناشی از عملیات هفته گذشته جذب شد که در نهایت خالص عملکرد را به 960 میلیارد تومان رسانید.

به عبارت دیگر برای دومین هفته متوالی خالص عملکرد بانک ها مثبت به ثبت رسید.

اما از سوی دیگر برخی افراد اعتقاد دارند که در محاسبه خالص بسط بهتر است ارقام از هفته ابتدایی که معاملات روند انبساطی به خود گرفته مورد بررسی قرار بگیرد. در ابتدای مهر ماه بانک مرکزی عملیات انبساطی خود را آغاز کرده و تاکنون ادامه داشته است.

 درهمین رابطه در هفته منتهی به 25 بهمن ماه درنهایت آنچه به صورت خالص نزد بانک ها باقی مانده برابر با 79 هزار و 250 میلیارد تومان بوده است. روند این رقم نشان می دهد این میزان اکنون در بالاترین سطح خود قرار داشته و روندی صعودی به خود گرفته است.

به عبارت دیگر از عملیات انجام شده در بازار باز ابتدای پاییز تاکنون 79 هزار و 250 میلیارد تومان نقدینگی به موجودی بانک ها اضافه شده که به باور برخی تحلیلگران می تواند خاصیت تورم زایی در کشور به همراه داشته باشد.

کاهش عملیات در بازار شبانه

رشد معاملات در بازار باز در این مقطع درنهایت منجر به آن شد تا در بازار شبانه داد و ستدها روندی کاهشی پیدا کند. در همین رابطه در پایان بهمن ماه بانک مرکزی هزار و 190 میلیارد تومان نقدینگی در این بازار تزریق کرده است.

کاهش اعتبارات قاعده مند در این بازار در مقایسه با هفته گذشته می تواند ناشی از روند افزایشی بسط پول در بازار باز  و به موارات آن کاهش نرخ سود در بازار باز بوده باشد.

در نهایت کاهش قرض پول از بانک مرکزی در این بازار می تواند علامتی از کاهش داد وستد در بازار شبانه و درادامه کاهش نرخ سود بین بانکی در مقطع مذکور باشد.

بازار باز