به گزارش اکو ایران، روند تزریق پول بانک ها در بازار باز مسیری فزاینده را در هفته های اخیر پیموده بود که در عملیات بین بانکی منتهی به 7 شهریور ماه کاهشی شد.

بانک مرکزی در مجموع دو بازار را در راستای کنترل نقدینگی بانک ها رصد می کند. بازار باز و بازار بین بانکی. معاملاتی که از جمله اهداف دیگر بانک مرکزی از فعالیت در آن ها تنظیم نرخ بهره بین بانکی است.

در همین راستا در حالی که هفته های اخیر ، بانک مرکزی پول پاشی خود را به صورت مجموع دو بازار به سطح بی سابقه در 4 ماه گذشته رسانده بود، اکنون در هفته منتهی به 7 شهریور ماه دوباره آن را تقلیل داد.

بازار باز

کاهش تزریق بانک مرکزی در بانک ها

طبق داده های بانک مرکزی در هفته منتهی به 7 شهریور ماه این نهاد در بازار باز 67 هزار میلیارد تومان و در بازار بین بانکی نیز 10 هزار و 830 میلیارد تومان نقدینگی را تزریق کرده است.

در نهایت مجموع این دو رقم در این هفته به 77 هزار و 830 میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل خود در حدود16.1 درصد کمتر شده است. این در حالی است که تزریق کلی پول در این بازارها در هفته های پایانی مرداد ماه به 95 همت رسیده و بالاترین سطح را در 4 ماه گذشته ثبت کرده بود.

کاهش تزریق پول در بازارهای بین بانکی در حالی رقم خورده که نرخ سود مداخله بانک مرکزی در بازار ها مسیری صعودی داشته است.

سیر صعودی نرخ سود مداخله بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی

باتوجه به آن که نرخ سود بازار باز برابر با 21.21 درصد بوده و نرخ سود اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بازار شبانه نیز معادل با 22 درصد درنظرگرفته شده بنابراین می‌توان نرخ سود موزون در این بازار را محاسبه کرد.

این نرخ طبق داده های بانک مرکزی برابر با 21.32 درصد بوده که دومین رکورد در سال جاری به شمار می آید. کاهش تزریق پول بانک مرکزی ضمن رشد هزینه آن در بازار می تواند علامتی از سیاست رشد نرخ بهره در بازارهای بین بانکی باشد.

بازار باز