به گزارش اکوایران، حقوقدان است و 56 ساله، مشهدی است و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، در دو سال آخر دولت روحانی دبیر هیات دولت بود. پس از دوران دبیرستان وارد حوزه علمیه مشهد شد اما کمتر از 6 سال بعد در کنکور سراسری رشته انسانی شرکت کرد و با کسب رتبه تک رقمی وارد رشته حقوق دانشگاه تهران شد. حضورش در انشگاه تهران باعث شد تا حوزه علمیه‌اش را به قم منتقل کند. در رشته حقوق هم ادامه تحصیل داد و بعد از گرفتن مدرک کارشناسی دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس و مدرک دکترا را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرد. 

در دروس خارج از فقه هم نزد اساتید برجسته حوزه علمیه قم نظیر آیات عظام وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی، حسینعلی منتظری و محمدتقی شهیدی به پایان رساند و در حوزه آکادمیک هم به عنوان دانشیار در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی به تدریس مشغول شد. 

سیمایی که پژوهشگر برتر دانشگاه در سال 1392، برنده دوره چهارم کتاب سال حوزه علمیه قم و برگزیده دوره هفتم جشنواره بین‌المللی فارابی بود، در دولت دوازدهم معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم و در دولت یازدهم قائم مقام معاون حقوقی رییس‌جمهور بود. جانشینی وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، عضویت در شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی و عضویت در شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی از دیگر سوابق اجرایی حسین سیمایی است.

در صورت تایید او توسط مجلس، او جانشین محمدعلی زلفی‌گل خواهد شد.