به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آگاه، روز شنبه یک کشتی تجاری که از خلیج عدن در حال حرکت بود شاهد انفجارهایی در نزدیکی خود بود. این احتمالاً آخرین حمله حوثی‌های یمن در راستای تلاش آن‌ها برای هدف قرار دادن خطوط کشتیرانی است.

حمله حوثی‌ها پس از غرق شدن کشتی توتر در هفته جاری رخ می‌دهد، که به نظر می‌رسد تشدید تنش جدیدی از سوی آن‌ها در حملات به کشتی‌ها در کریدور دریایی حیاتی، به دلیل جنگ اسرائیل و حماس باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در همین حال، بنا بر گزارش‌ها، مقامات آمریکایی به ناو هواپیمابر یو اس‌اس دوایت دی. آیزنهاور، ناو هواپیمابری که رهبری واکنش آمریکا به حملات حوثی‌ها را بر عهده داشت، دستور دادند تا به خانه بازگردد.

مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا اعلام کرد که ناخدای کشتی مورد هدف اواخر روز جمعه شاهد «انفجارهایی در مجاورت کشتی» بوده است.

یوکی ام‌‌‌تی‌او بدون توضیح بیشتر در مورد اینکه آیا کشتی آسیب دیده است یا خیر، گفت: «گزارش شده خدمه سالم هستند و کشتی در حال حرکت به بندر بعدی خود است.»

حوثی‌ها که از سال 2014 پایتخت یمن، صنعا را در اختیار دارند، بلافاصله مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفتند. با این حال، ممکن است ساعت‎ها یا حتی روزها طول بکشد تا آن‌ها حملات خود را تأیید کنند.

حوثی‌ها روز جمعه فیلمی از یکی از قایق‌های بدون سرنشین خود به نام «توفان» یا «سیل» منتشر کردند که به گفته آنها توتر را هدف قرار داده بود.

حوثی‌ها بیش از 60 حمله را با هدف قرار دادن کشتی‌ها انجام داده‌اند و موشک‌ها و پهپادهایی را در عملیات خود شلیک کرده‌اند که بر اثر این حملات در مجموع چهار ملوان کشته‌ شده‌اند. آنها از نوامبر یک کشتی را توقیف و دو کشتی را غرق کرده‌اند. حوثی‌ها می‌‌گویند عملیات حمله هوایی به رهبری ایالات متحده که حوثی‌ها را از ژانویه هدف قرار داده است، با یک سری حملات در 30 مه، دست کم 16 نفر کشته و 42 نفر دیگر را زخمی کرده است.

در ماه مارس، کشتی روبیمار با پرچم بلیز پس از حمله حوثی‌ها، بعد از چند روز در دریای سرخ غرق شد.

حوثی‌ها می‌گویند که حملات آنها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، ایالات متحده یا بریتانیا را هدف قرار می‌‌‌دهد. 

در همین حال، سرویس خبری موسسه نیروی دریایی ایالات متحده به نقل از یک مقام ناشناس گزارش داد که آیزنهاور پس از استقرار بیش از هشت ماهه در نبردی که نیروی دریایی می‌گوید شدیدترین جنگ از زمان جنگ جهانی دوم است، به خانه خود در نورفولک، ویرجینیا باز می‌گردد. در این گزارش آمده است که یک ناو هواپیمابر که در اقیانوس آرام فعالیت می‌‌کند، جای آیزنهاور را خواهد گرفت.

نزدیکترین ناو هواپیمابر آمریکایی که در آسیا فعالیت می‌‌کند، یواس‌اس تئودور روزولت است. روزولت روز شنبه در بوسان، کره جنوبی، در بحبوحه تنش‌های مداوم سئول با کره شمالی لنگر انداخت.