به گزارش اکوایران، سه منبع آگاه در گفتگو با باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، گفتند که دولت بایدن در روزهای اخیر ادبیات جدیدی را برای بخش‌هایی از قرارداد پیشنهادی آزادی اسرا و آتش‌بس بین اسرائیل و حماس ارائه کرده است تا شکاف‌های بین آنها را پر کند و به توافق دست یابد.

امیدها برای دستیابی به توافقی که اسرای حماس را بازگرداند و به جنگ نه ماهه غزه پایان دهد، اوایل این ماه زمانی که حماس پیشنهاد اخیر اسرائیل را نپذیرفت، از بین رفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ادعا کرده که حماس «تغییرات متعددی» در پاسخ خود ارائه کرده که فراتر از مواضع قبلی‌اش بود.

تلاش جدید که قبلاً گزارش نشده بود، بر اساس پیشنهاد اسرائیل است که توسط کابینه جنگ اسرائیل تأیید و توسط  بایدن در سخنرانی ماه گذشته ارائه شد.

دولت بایدن همچنان برای توافق سه مرحله‌ای تلاش می‌کند که منجر به آزادی 120 اسیر باقی‌مانده در دست حماس و ایجاد آرامش پایدار در غزه شود، جایی که به گفته مقامات بهداشتی، بیش از 37700 فلسطینی توسط اسرائیل کشته شده‌اند.

با این حال، هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این پیشنهاد عقب‌نشینی کرد و به کانال 14 اسرائیل گفت که علاقه‌مند به یک «توافق جزئی» با حماس است که «برخی از اسرا» را که در غزه به سر می‌‎برند آزاد کند و به اسرائیل اجازه دهد تا به جنگ ادامه دهد.

یک روز بعد، تحت فشار ایالات متحده، قطر و خانواده‌های اسرا، نتانیاهو نظرات خود را اصلاح کرد و مجدداً به این پیشنهاد متعهد شد.

این سه منبع گفتند تلاشی که ایالات متحده به همراه میانجی‌های قطری و مصری انجام می‌دهد، بر ماده 8 این پیشنهاد متمرکز است.

این بخش از توافق مربوط به مذاکراتی است که قرار است در زمان اجرای مرحله اول توافق بین اسرائیل و حماس آغاز شود تا شرایط دقیق مرحله دوم توافق که شامل رسیدن به آرامش پایداردر غزه است، تنظیم شود.

این منابع گفتند که حماس می‌خواهد این مذاکرات فقط بر تعداد و هویت اسیران فلسطینی متمرکز شود که در ازای هر سرباز یا گروگان مرد زنده اسرائیلی در غزه از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

از سوی دیگر، اسرائیل می‌خواهد در این مذاکرات توانایی طرح موضوع خارج کردن نیروهای نظامی از غزه و سایر مسائل را داشته باشد.

این منابع گفتند که مقامات آمریکایی پیش‌‌نویسی با ادبیات جدید برای ماده 8 به منظور پر کردن شکاف بین اسرائیل و حماس تهیه کردند و از قطر و مصر خواسته‌اند تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت فشار قرار دهند.

یک منبع آگاه از مذاکرات به آکسیوس گفت: «ایالات متحده بسیار سخت کار می‌‌کند تا فرمولی را پیدا کند که امکان دستیابی به توافق را فراهم کند.»

یک منبع دیگر گفت که اگر حماس با زبان جدید ارائه شده توسط ایالات متحده موافقت کند، اجازه می‌دهد که توافق نهایی شود.