به گزارش اکوایران، یک روز پس از اینکه خیابان‌های ونزوئلا علیه پیروزی خودخواندۀ نیکولاس مادورو به خروش آمدند، وزیر دفاعش در تلویزیون ظاهر شد تا روشن کند نیروهای مسلح چه دیدی نسبت به اعتراضات مدعی دزدیدن آراء دارند.

نوشتۀ فابیولا زرپا و اندرو روساتی برای وبگاه بلومبرگ، ولادیمیر پادرینو لوپز، که نزدیک به یک دهه است در رأس نیروهای نظامی این کشور قرار دارد، گفت:«کاملاً پوچ و بی‌معنی است، کاملاً نامحتمل است.» این آشوب «چیزی ساخته و پرداختۀ راست افراطی است.»

قدرت‌های منطقه‌ای از ایالات متحده تا کلمبیا و برزیل نسبت به پیروزی مادورو تردید کرده‌اند، در حالی که رهبر اپوزیسیون، ماریا کورینا ماچادو، می‌گوید اسنادی در دست دارد که بر اساس آنها در انتخابات یک شنبه، نامزد نیابتی او متصدی اقتدارگرای کنونی را با اختلاف زیاد شکست داده است. اما تحلیلگران می‌گویند اهمیت این چیزها کمتر از نیروهای مسلحی است که از مدت‌ها پیش داور اصلی قدرت در این کشور بوده و تمایلی به تغییر وضعیت ندارد.

آندری سربین پونت، رئیس گروه پژوهشی کرایز در بوینس آیرس، که از نزدیک نیروهای امنیتی ونزوئلا را بررسی می‌کند، گفت «تقریباً روشن است که تنها راه واقعی تغییر، مذاکره با نیروهای نظامی است.»

سربین پونت افزود اظهارات سه شنبۀ پادرینو لوپز، که در کنار فرماندهان رده بالای نظامیان ایراد شد، ظاهراً «درها را به روی مذاکرات می‌بست.»

طی 11 سال حضور مادورو در قدرت، نیروهای امنیتی ونزوئلا عمدتاً کنار او ایستاده‌اند. آنها اعتراضات گستردۀ سال‌های 2014 و 2017 پس از تخلفات انتخاباتی قبلی را سرکوب کرده‌اند. در سال 2019، رهبر اپوزیسیون تحت حمایت ایالات متحده، خوان گوایدو، ادعا کرد از حمایت کافی نظامیان برای برکناری مادورو برخوردار است، ادعایی که در روزهای بعد نابود شد.

مادورو، در ازای وفادری نیروهای مسلح، به آنان امتیازهای سودآور کنترل بنادر و پروژه‌های نفت و معادن را داده است. او همچنین تعدادی از افسران را در کابینه‌اش قرار داده تا حضور نظامیان را پررنگ‌تر کند.

در زمان هوگو چاوز، این مسئله به ویژگی اصلی سیاست هوگو چاوز، سلف و مراد مادورو، تبدیل شد. سرهنگ سابق ارتش که 25 سال پیش قدرت را در دست گرفت، خواهان «اتحاد نظامی و غیرنظامی» شد و نظامیان را در پست‌هایی قرار داد که از مدت‌ها پیش در اختیار افراد غیرنظامی بود.

تخمین دربارۀ اندازۀ فعلی نظامیان بسیار متفاوت است، از 100،000 تا 400،000 نفر بااحتساب شبه‌نظامیان. اما با وخیم شدن وضعیت اقتصادی این کشور سرشار از منابع نفتی، بسیاری از آن جدا شده‌اند.

هارولد ترینکوناس، پژوهشگر ارشد دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، گفت «به ویژه در میان افسران و نظامیان پایین رده، شرایط زندگی دشوار است -همانطور که برای اعضای خانواده‌شان دشوار است. اگر مادورو خواهان مداخلۀ نیروهای زمینی، دریایی و هوایی شود، با خطر ایجاد تفرقه در میان نظامیان مواجه است.»

روحیۀ پایین، چالش‌های پراکنده‌ای را پیش روی رژیم مادورو گذاشته است. پیش از انتخاب مادورو برای دومین بار در مه 2018، نظامیان ناراضی علیه او برنامه می‌چیدند و سه ماه پس از آن رأی‌گیری، توسط پهپاد مورد سوءقصد قرار گرفت اما از آن جان سالم به در برد.

از آن زمان به بعد، حکومت شدیداً در تلاش بوده نارضایتی در پادگان‌ها و خارج از مرزها را سرکوب کند.

شیلی از رژیم مستقر در کاراکاس خواسته است به تحقیقات مربوط به ربایش و قتل ستوان سابق ونزوئلایی به آنها کمک کند که پس از تلاش ناکام برای سرنگونی مادورو به سانتیاگو گریخته بود. در همین حال، به گفتۀ گروه‌های حقوق بشری، در روز یک شنبه و در اعتراض به اجبار رأی دادن به مادورو، حدود 25 نفر از دانشجویان آکادمی ملی پلیس ونزوئلا گم شده‌اند.

چنین اقداماتی احتمالاً مانع سرپیچی اعضای نیروهای نظامی برای سرکوب اعتراضاتی شود که از زمان به چالش کشیدن نتایج رأی‌گیری یک شنبه توسط ادموندو گونزالز، نامزد تحت حمایت ماچادو، به وجود آمده است. در روز سه شنبه، حکومت اعلام کرد 749 نفر را در واکنش به اعتراضات دستگیر کرده است و اپوزیسیون هم بازداشت یکی از متحدان سرشناس گونزالز، فردی سوپرلانو، توسط نیروهای امنیتی را تقبیح کرده‌اند.

ترینکوناس ادعا می‌کند که نیروهای نظامی ونزوئلا عمداً جوری سازماندهی شده‌اند تا از مادورو در برابر هر گونه چالش بالقوه‌ای دفاع کند. او گفت رده پایین‌های «نظامی به سود حکومت مغزشویی شده‌اند و پیوسته تحت نظر نیروهای امنیتی هستند که در صورت تزلزل وفاداری‌شان شناسایی و زندانی شوند.»

او و ناظران سیاسی می‌گویند ترس از تحریم یا محاکمه بابت جرائم نقض حقوق بشر ممکن است مانع جدایی ژنرال‌ها از سوسیالیست‌های حاکم شود. پیش از رأی‌گیری 28 ژوئیه، به نظر می‌رسد که ماچادو این گزینه را مطرح کرد که در صورت کمک آنها به گذار سیاسی، احتمال عفو برایشان مطرح باشد.

او در پیامی ویدیویی خطاب به نظامیان گفت «شما ما را ناامید نکنید و ما شما را ناامید نخواهیم کرد.»

تا به حال، ظاهراً توجهی به آن پیام نشده است. پادرینو لوپز و دیگر افراد بلندپایه کنار مادورو قرار گرفته‌اند و ناآرامی را تلاش دشمنان داخلی و خارجی برای ثبات‌زدایی در کشور اعلام کرده‌اند.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی روز سه شنبه گفت «این فیلم را قبلاً دیده‌ایم. پایان زیبا و خوبی برای شما دارد هم‌وطنان.»