به گزارش اکوایران، بر اساس تحلیل بلومبرگ اکونومیکس که تلاش می‌کند حال‌وهوای ملی در آمریکا پس از سوء قصد علیه دونالد ترامپ را به تصویر بکشد، ایالات متحده پس از ترکیه و روسیه در رتبه سوم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است که احتمال دارد در سال آینده میلادی با آشفتگی سیاسی خشونت‌آمیز روبه‌رو شود.

به نوشته بلومبرگ، شانس ناآرامی‌های مدنی آشکار در آمریکا در سال آینده میلادی پایین است و تنها 2/9 درصد احتمال آن وجود دارد، اما طبق این بررسی، ایالات متحده از این حیث در رتبه سوم گروه 20 قرار می‌گیرد. این ریسک در آمریکا بیش از دو برابر بیشتر از کشورهایی مانند کانادا، آلمان و استرالیا است که به عنوان همتایان دموکراتیک واشنگتن شناخته می‌شوند.

این تحلیل، رویکردی را که توسط گروه ویژه بی‌ثباتی سیاسی دولت ایالات متحده برای اندازه‌گیری خطر درگیری‌های خشونت‌آمیز داخلی ایجاد شده است، تطبیق می‌دهد. در واقع تحلیل یادشده به دنبال بررسی روندهایی است که پس از سال‌های بعد از حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، نگرانی‌هایی از آغاز ناآرامی را برانگیخته است.

این نگرانی در زمینه‌های فرهنگی نظیر فیلم «جنگ داخلی» در سال 2024 که درباره فروپاشی دولت ایالات متحده است، تجلی پیدا کرده و در روزهای پس از تلاش ناموفق برای ترور ترامپ در ماه جولای، بار دیگر شدت گرفته است.

سیاستمداران نیز به این نگرانی دامن زده‌اند. رهبر بنیاد محافظه‌کار هریتیج، چند روز قبل از تلاش برای ترور ترامپ گفته بود که «انقلاب دوم آمریکا» بدون خونریزی خواهد بود اگر چپ‌ها اجازه دهند. و یک سناتور ایالت اوهایو هفته‌ها بعدتر در یک گردهمایی گفت که اگر ترامپ شکست بخورد، برای نجات کشور جنگ داخلی لازم است. او بعدا عذرخواهی کرد.

این تحلیل نشان می‌دهد فرسایش نهادهای دموکراتیک و افزایش نارضایتی‌های جناحی در ایالات متحده، خطر درگیری مسلحانه داخلی را به‌طور قابل توجهی افزایش داده است.

همچنین تازه‌ترین نظرسنجی بلومبرگ نیوز از رأی‌دهندگان ایالت‌های چرخشی نشان می‌دهد نیمی از پاسخ‌دهندگان انتظار نوعی خشنوت مربوط به انتخابات را دارند.

مدل بلومبرگ اکونومیکس بر مبنای دو متغیر است. این مدل این موضوع را در نظر می‌گیرد که یک کشور دموکراتیک، اتوکرات یا دارای آنوکراسی است. تجزیه و تحلیل «پالِتی اسکور» (Polity Score) در سال 2020 نشان داد ایالات متحده بسیار نزدیک به آنوکراسی قرار دارد.

دومین متغیر، معیاری از جناح‌گرایی با استفاده از «شاخص ایالت‌های شکننده» است که به تفاوت‌های بین گروه‌های اجتماعی و همچنین درون نهادها و سیاست می‌پردازد. ایالات متحده به جای دموکراسی‌های پردرآمد مانند کانادا و ژاپن، در این موضوع رتبه نزدیک‌تری به اندونزی کسب کرد.

تحلیل بلومبرگ اکونومیکس مناقشه را اینگونه تعریف می‌کند: درگیری میان دو بازیگر غیردولتی یا یک دولت و یک بازیگر غیردولتی که منجر به دست‌کم 25 مرگ می‌شود. خشونت سیاسی که با این مدل تطابق دارد شامل شورش گروه واگنر در روسیه در ژوئن 2023 و جنگ داخلی ادامه‌دار در میانمار است. یورش 6 ژانویه به ساختمان کنگره در این گروه‌بندی قرار نمی‌گیرد.