به گزارش اکوایران، پس از ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، تروئیکای اروپایی با صحه‌گذاشتن بر این اتهامات، افراد و نهادهای ایرانی را به تحریم تهدید کرد.

در بیانیه‌ای که وبگاه وزارت خارجه آلمان منتشر کرده، ادعا شده: «دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا شدیداً ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را محکوم می‌کنند. این یک تشدید بیشتر حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین است و موشک‌های ایرانی به خاک اروپا خواهد رسید و رنج مردم اوکراین را افزایش خواهد داد. این اقدام تشدیدی توسط ایران و روسیه بوده و یک تهدید مستقیم برای امنیت اروپاست».

در ادامه بیانیه، سه کشور اصلی اروپا تهدید کردند: «تروئیکای اروپایی به طور خصوصی و عمومی روشن ساخته که در صورت انجام این انتقالات، اقدامات جدید و قابل‌توجهی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد. اکنون تأیید کرده‌ایم که ایران این انتقالات را انجام داده است. ما اقدامات فوری برای لغو توافقنامه‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران پیش خواهیم گرفت. علاوه بر این، ما به دنبال تعیین شخصیت‌های حقوقی و حقیقی مهم مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران و انتقال موشک‌های بالستیک و سایر تسلیحات به روسیه خواهیم بود. همچنین برای تحریم (شرکت هوایی) ایران ایر تلاش خواهیم کرد».

در پایان بیانیه آمده است: «تروئیکای اروپایی پاسخ قوی خود به این انتقالات را با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود هماهنگ می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً هرگونه حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف کرده و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند».

این اتهامات در شرایطی ایراد می‌شود که ایران بارها ارسال سلاح به روسیه برای جنگ در اوکراین را تکذیب کرده است. در روزهای اخیر نیز تهران و مسکو گزارش‌های مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک را رد کرده‌اند.

طبق بیانیه اخیر نمایندگی دیپلماتیک ایران در سازمان ملل، «ایران ارائه کمک نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ که منجر به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت‌ها و فاصله‌گرفتن از مذاکرات آتش‌بس می‌شود را غیرانسانی می‌داند. بنابراین، نه تنها ایران از انجام چنین اقداماتی خودداری می‌کند، بلکه از سایر کشورها نیز می‌خواهد که تأمین سلاح به طرف‌های درگیر در جنگ را متوقف کنند».