به گزارش اکو ایران، کشتار دام ها در تابستان 1400 جهش بی سابقه ای پیدا کرد. به طوریکه در دومین فصل سال جاری با یک میلیون افزایش سلاخی دام های مولد به  4 میلیون و هفتصد رأس رسیده است. بیشترین سطح کشتار و بالاترین میزان افزایش.

این رخداد را از منظر اقتصادی می توان هجوم عرضه به بازار تلقی کرد که در اولین واکنش باید موجب تغییر قیمت کالاهای مرتبط به این موضوع شود.

رکوردزنی تورم گوشت گاو و گوسفند در سال 1400

یکی از مهمترین واکنش ها به افزایش کشتار و عرضه گوشت در کشور تغییرات قیمت گوشت گوسفند و  گوشت گاو است. بررسی آمارها در کشور نشان می دهد کشتاردام در تابستان یک میلیون رأس افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این روند افزایش وزن گوشت عرضه شده نیز در تابستان 1400 نشان می دهد در این فصل 162 هزار و 600 تن گوشت قرمز در کشور توزیع شده که نسبت به فصل قبل 20 هزار و 400 تن افزایش پیدا کرده است. بیشترین افزایش و بیشترین میزان ثبت.

به عبارت دیگر انتظار می رود با این افزایش عرضه تعدادی و وزنی در کشور شاهد افت قیمت ها در این کالا باشیم. اما روند قیمت ها در ماه های اخیر موضوع دیگری را نشان می دهد.

طبق بررسی ها تورم گوشت گاو در کشور در ماه مهر 33 درصد رسیده که در دو سال گذشته سطح بالایی به شمار می آید.

تورم گوشت گاو یا گوساله نیز درآمارهای اخیر در سطح 60 درصد قرار داشته که بالاترین میزان تورم نقطه ای این کالا در همین بازه بوده است. به عبارت دیگر در حالی که انتظار می رفت افزایش بیشتر گوشت از لحاظ بازار عرضه و تقاضا موجب کاهش قیمت گوشت شود اتفاقی برعکس رخ داده و حتی تورم به رکوردزنی موجب شد.

تورم

تورم بی سابقه ماست و پنیر در کشور 1400

دومین دسته از کالاهایی که در کشور تحت الشعاع افزایش عرضه گوشت قرار می گیرد قیمت کالاهای لبنی بوده که در اثر کشتار گاوهای مولد تغییر پیدا می کند.

در صورت کشتار این دسته از دام ها در بازار کالاهای لبنی کاهش پید کرده ودر نهایت منجر به افزایش بیشتر قیمت این دسته از کالا ها می شود. در همین رابطه در امار تورمی کالاهای مرکز آمار مشاهده می شود تورم کالای ماست و پنیر در کشور روندی صعودی به ثبت رسانده است. 

تورم ماست در مهر 1400 به 82 درصد رسیده که بیشترین تورم ماهانه در 5 سال اخیر بوده و تورم پنیر نیز به 78.3 درصد رسیده که رکوردی دیگر رادر این بازه رقم زده است.

به عبارت دیگر این بیشترین میزان تورم نقطه ای در دو کالای مذکور نتیجه طبیعی کاهش گاوهای مولد در فصل تابستان بوده است. حتی در شرایطی که تورم این کالاها در مرداد سعی کرده بود کاهشی شود در ماه های بعد دوباره افزایش پیدا کرده و درنهایت به بالاترین سطح در 5 سال اخیر رسیده است.

کشتار دام های مولد و افزایش قیمت نهاده ها برای دام های باقی مانده و دستوری بودن قیمت لبنیات و کاهش سطح تولید شیر در ماه های اخیر به دلیل کشتار دام های شیرده با رشد نمایی قیمت ماست و پنیر پاستوریزه ایرانی در بازار مواجه بوده ایم ودر مهر ماه بصورت نمایی قیمت این دو مواد لبنی بصورت نمایی افزایش یافت.

این افزایش قیمت ها باعث کاهش بیشتر مصرف لبنیات و گوشت توسط احاد جامعه و حتی حذف برخی از این اقلام از سفره دهک های پاین جامعه خواهد شد.

عامل این افزایش تورم در کشور رامی توان همان روند صعودی کشتار  و کاهش گاوهای مولد و متعاقبا افت در عرضه کالاهای لبنی دانست. اما روند صعودی قیمت گوشت موضوع عجیبی به نظر می رسد. به طور کلی برای تحلیل این رویدادمی توان یک فرضیه را بررسی کرد:

نخست اینکه احتمالا در ماه‌های اخیر به دلیل به صرفه نبودن نگهداری دام ها بویژه دام های مولد که ناشی از افزایش قیمت  نهاده های دامی بوده، در سطح کشور دامداران مجبور به سلاخی کردن دام های خود در کشتار گاه‌های کشور بودند. این کشتار گسترده نه تنها باعث کاهش قیمت گوشت قرمز نشده است بلکه با افزایش قیمت نیز مواجه بوده‌ایم، زیرا این کشتار ها برای تامین بازار نبوده است بلکه برای فرار دامدار از ضرر نگهداری دام زنده خود بوده است.

تورم