به گزارش اکوایران، چین با تخصیص سهمیه نفت به پالایشگاه‌ها و بازرگانان خصوصی که تقریبا با تمام سهمیه‌های اعطا شده برای کل سال 2023 برابری می‌کند، سهمیه‌های واردات نفت خود برای سال 2024 را تعیین کرده است.

به نوشته بلومبرگ، در تصمیم دولت چین که یک اتفاق غیرمنتظره برای بازار بود، سهمیه 179/01 میلیون تن - یا 3/59 میلیون بشکه در روز - از واردات نفت خام برای تمام سال 2024 مشخص شده است. با در نظر گرفتن یک تخصیص اولیه در ماه دسامبر، کل سهمیه تعیین‌شده برای واردات نفت خام برای سال جاری میلادی اکنون 183/69 میلیون تن است که تنها کمی پایین‌تر از میزان سهمیه‌های سال 2023 قرار می‌گیرد.

این نخستین‌بار است که دولت چین تمام سهمیه‌های مربوط به واردات نفت خام طی یک سال را در یک نوبت اعلام می‌کند. این اتفاق باعث افزایش اطمینان در میان واردکنندگان نفت خام چین شده و می‌تواند به شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر برای ترسیم راه خود در سال 2024 کمک کند. همچنین پالایشگاه‌های دولتی بزرگ چین مشمول محدودیت واردات نفت خام نشده‌اند.

کارشناسان به دنبال این تصمیم دولت چین اعلام کرده‌اند: «با این فرض که حجم کل واردات تحت کنترل است، پالایشگاه‌ها می‌توانند خرید مواد اولیه و برنامه‌های تولید خود را برای کل سال بهتر ترتیب دهند».

نفت

پالایشگاه‌های چینی در ماه‌های اخیر به دلیل فقدان سهمیه‌بندی، در خرید فوری محموله‌های نفتی کند بوده‌اند و این امر موجب افت قیمت بشکه‌های نفتِ خاورمیانه شده است زیرا نفت خاورمیانه عمدتا مشتریان آسیایی دارد. اکنون معامله‌گران منتظرند تا ببینند آیا تخصیص کامل سهمیه‌ها از سوی چین، بازار نفت را با جهش همراه می‌کند یا خیر.