به گزارش اکوایران کل جمعیت فعال اقتصادی کشور در تابستان امسال 26 میلیون و 112 هزار نفر برآورد شده که از این تعداد 2 میلیون و 333 هزار نفر بیکار هستند. بر این اساس در تابستان امسال نرخ بیکاری کل 8.9 درصد بوده، این شاخص در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته کمی کاهش را تجربه کرده است. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نیز در تابستان امسال 23 درصد بوده که نسبت به تابستان سال گذشته 2.7 درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 سال نیز در تابستان امسال 16.2 درصد به ثبت رسیده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش یافته است. به طور کلی نرخ بیکاری در جوانان در مقایسه با نرخ بیکاری کل بالاتر بوده و هرچه به سنین پایین تر نزدیک می شویم شاهد افزایش بیشتر این شاخص هستیم. جوانان به دلیل عدم مهارت کافی، ندانستن قطعی سلیقه کاری خود ، عدم سابقه کاری و... عموما وضعیت ناپایداری در بازار کار دارند و تا به یک ثبات در اشتغال برسند دچار بیکاری های مقطعی می شوند.

نرخ بیکاری جوانان روستایی و شهری

نرخ بیکاری جونان 18 تا 35 مناطق شهری کشور در تابستان امسال 17.2 درصد برآورد شده، همین شاخص برای مناطق روستایی کشور 13 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری جوانان شهری در چند فصل گذشته روندی نزولی داشته و از بالای 19 درصد در تابستان سال گذشته به حدود 17 درصد در سال جاری رسیده است. این در حالیست که در همین بازه زمانی نرخ بیکاری جوانان در مناطق روستایی کشور افزایش یافته و از حدود 12 درصد در سال گذشته به 13 درصد در 1401 رسیده است. علت اصلی این رخداد رکودی است که در بخش کشاورزی در پی خسکسالی های دو سال اخیر به وجود آمده است.

با توجه به اینکه عمده اشتغال روستائیان در بخش کشاورزی است، چنانچه این بخش دچار مشکل شوند یقینا اشتغال روستائیان هم اختلال پیدا خواهد کرد. از همین رو نیز رشد اقتصادی منفی بخش اقتصادی در چند فصل اخیر باعث افزایش نرخ بیکاری در مناطق روستایی کشور شده و خلاف اینکه نرخ بیکاری کل کاهش یافته شاهد افزایش بیکاری روستائی از 6.5 درصد در تابستان گذشته به 6.8 درصد در تابستان سال جاری هستیم.

photo_2022-12-07_13-37-35