به گزارش اکوایران، روند پنج ساله نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که این نرخ از زمستان سال 1401 در هر دو منطقه روند کاهشی به خود گرفته است. بالاترین نرخ بیکاری جوانان در مناطق شهری طی پنج سال گذشته، در تابستان سال 98 ثبت شده در حالی که بالاترین رکورد این شاخص در مناطق روستایی، در زمستان آن سال محقق شده است.

این روند نشان می‌دهد که نوسانات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در مناطق روستایی شدیدتر از مناطق شهری است که بنظر می‌رسد علت آن فصلی بودن کار در مناطق روستایی و وابستگی اشتغال به چرخه‌های آب و هوایی است.

بیکاری پنج‌ساله جوانان شهری زیر ذره‌بین آمار

نگاه کلی به نرخ بیکاری جوانان در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ بیکاری رده سنی 15 تا 24 ساله در مناطق شهری از 29.5 درصد در بهار سال 98 به 23.2 درصد در بهار 1402 رسیده است. این نرخ از تابستان سال 98 تا بهار سال 1400 به طور مداوم از یک روند نزولی پیروی کرده و بعد از آن با نوسانات فصلی روبرو بوده است.

 البته تقریبا تا زمستان سال 99 نرخ مشارکت نیز همراه با نرخ بیکاری جوانان کاهش یافته است. به عبارت دیگر، ممکن است کاهش نرخ بیکاری افراد 15 تا 24 ساله از زمستان 98 تا پایان سال 99، به دلیل بهبود وضعیت بیکاری نباشد بلکه بخشی از جوانان بیکار از جستجوی شغل ناامید شده و به بیکار قطعی تبدیل شده‌اند؛ به همین دلیل از محاسبه نرخ بیکاری خارج شده و این نرخ را کاهش داده‌اند. به نظر می‌رسد بیکاری‌های ناشی از شیوع کرونا علت رکود بازار کار در این دو سال باشد.

علی‌رغم نوسانات نرخ بیکاری جوانان شهری در سال 1400، نرخ مشارکت این مناطق از روند تقریبا ثابتی پیروی کرده است. به همین دلیل کاهش این نرخ را نمی‌توان نشانه‌ای از بهبود وضعیت بیکاری در کشور در نظر گرفت.

 اما از بهار تا پاییز سال 1401و همزمان با کاهش نرخ بیکاری افراد 15 تا 24 ساله، نرخ مشارکت نیز افزایش یافته است. به عبارت دیگر، کاهش نرخ بیکاری این گروه به دلیل منصرف‌شدن بیکاران از یافتن شغل نبوده، بلکه به معنای جذب شدن آن‌ها در بازار کار بوده است. به نظر می‌رسد به ثبات رسیدن وضعیت اشتغال پس از محدودیت‌های شیوع کرونا یکی از دلایل بهبود نرخ بیکاری جوانان شهری در نیمه اول سال 1401 باشد.

آخرین آمار منتشر شده از نرخ بیکاری جوانان شهری نشان می‌دهد که این نرخ در بهار 1402 به 23.2 درصد کاهش یافته است. با توجه به افزایش نرخ مشارکت در این زمان می‌توان گفت که وضعیت بازار کار شهرنشینان 15 تا 24 ساله در بهار امسال بهبود یافته است.

تکرار منظم چرخه‌های بیکاری جوانان روستایی

روند پنج ساله نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در مناطق روستایی نشان می‌دهد که این نرخ از 19.7 درصد در بهار سال 98 به 17.5 درصد در بهار امسال رسیده است. بدترین نرخ ثبت شده در پنج سال گذشته در مناطق روستایی و در زمستان 98 بوده که به 20.5 درصد رسیده است. همچنین، بهترین وضعیت بازار کار در تابستان سال 99 بوده که نرخ بیکاری این رده سنی در آن به 15.9 درصد رسیده بوده است.

در بازار کار جوانان، همواره بهترین وضعیت مناطق روستایی در نیمه اول سال و بدترین وضعیت آن‌ها در نیمه دوم سال مشاهده شده است. به طوری که در فصل‌های بهار و تابستان نرخ مشارکت افزایش و نرخ بیکاری جوانان کاهش یافته و در فصل‌های پاییز و زمستان برعکس این روند اتفاق افتاده است. بنظر می‌رسد فصلی ‌بودن زراعت که شغل اصلی مناطق روستایی‌نشین است، علت اصلی این رخداد باشد.

photo_2023-08-09_17-01-19