به گزارش اکوایران، حدود 63 درصد از کل زنان شاغل در کشور در بخش خدمات اشتغال یافته‌اند که این نسبت در مقایسه با سال گذشته، بالغ بر 5 درصد افزوده شده است. این درحالیست که نسبت زنان شاغل در بخش خدمات، در هر استان متفاوت بوده است و همچنین شدت تغییرات این نسبت نیز در استان‌ها تفاوت داشته است.

درخشش زنان کهگیلویه و بویراحمد در بخش خدمات

بر اساس داده‌های منتشر شده از مرکز آمار، در بخش خدمات، استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 82.4 درصد زنان شاغل، خود را در مقام اول از میان تمام استان‌های کشور قرار داده است. سپس مشاهده می‌شود استان سمنان و فارس به ترتیب با 79.6 و 77.7 درصد زنان شاغل در بخش خدمات، جایگاه دوم و سوم را از میان استان‌های کشور از آن خود کرده‌اند. 

با وجودی‌که در پاییز 1402 بیش از 62.8 درصد بانوان شاغل در ایران در بخش خدمات درحال تولید ارزش افزوده بوده‌اند، استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان و کردستان پایین‌ترین نسبت زنان شاغل خدمات در میان استان‌ها را به ثبت رسانده‌اند. مشاهده می‌شود نسبت زنان شاغل در بخش خدمات در این استان‌ها به ترتیب 38، 43.7 و 46.6 درصد بوده است.

1402113003

تغییرات سهم زنان شاغل در بخش خدمات در برخی استان‌ها

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود شدیدترین افزایش در نسبت زنان شاغل در بخش خدمات، در استان خراسان رضوی رقم خورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این نسبت در خراسان رضوی به 56 درصد رسیده که در مقایسه با پاییز 1401 بیش از 21 درصد افزایش را تجربه کرده است. در جایگاه بعدی اردبیل و گیلان قرار دارند که با افزایش به ترتیب 14 و 11 درصد، سهمی 49 و 66 درصدی را در انتهای پاییز 1402 به ثبت رسانده‌اند. 

در مقابل استان لرستان و کرمانشاه بیشترین میزان کاهش در نسبت شاغلان زن فعال در بخش خدمات را داشته اند که هرکدام نیز با افتی به ترتیب معادل 15 و 8 درصد به نسبت حدودا 50 تا 48 درصد رسیده‌اند. 

در جایگاه بعدی نیز کرمان شدیدترین افت سالانه در نسبت زنان شاغل خود را تجربه کرده که در سال جاری نیز نسبت 47 درصد را به ثبت رسانده است.