به گزارش اکوایران، در پاییز 1402 حدود 26 درصد کل زنان شاغل در کشور در بخش صنعتی درحال فعالیت بوده‌اند. مشاهدات حاکی از آن است که این نسبت در قیاس با پاییز 1401 بیش از 4 درصد افت کرده است. این درحالیست که سهم زنان شاغل در صنعت از 6 تا 58 درصد در استان‌های مختلف متغیر بوده است.

چرخ صنعت ایران در دستان زنان سیستان و بلوچستان

علی‌رغم اینکه به طور کلی بیش از 25.7 درصد زنان شاغل، در بخش صنعتی کشور مشغول به کار هستند، مطالعات حاکی از آن است که از میان بانوان شاغل در بخش صنعت، استان سیستان و بلوچستان با اختلاف بالاترین سهم زنان شاغل در بخش صنعتی اقتصاد را با نسبت 57.7 درصد دارد. علاوه بر این موضوع در جایگاه بعدی نیز استان‌های قم و آذربایجان شرقی قرار دارند که هردو حدودا 41.6 درصد از زنان شاغل خود را در بخش صنعتی جای داده‌اند. 

این درحالیست که استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و ایلام به ترتیب پایین‌ترین سهم زنان شاغل در صنعت را با نرخ‌های 6، 9.3 و 11.1 درصد به ثبت رسانده‌اند.

1402113001

شدیدترین تغیرات نسبت زنان شاغل صنعت در کدام استان‌ها بوده است؟

بر اساس آمارها، استان‌های لرستان و خراسان جنوبی شدیدترین افزایش را در سهم صنعت از زنان شاغل خود با بیش از 10 درصد رشد، تجربه کرده‌اند. در نتیجه سهم صنعت از کل شاغلین زن این دو استان به 50 و 68 درصد رسیده است.

به علاوه استان فارس نیز با 8 درصد افزایش در سهم صنعت از زنان شاغل این استان، نسبت 78 درصد را به ثبت رسانده و خود را در جایگاه سوم از منظر بیشتر بودن نسبت زنان شاغل صنعت در مقایسه با بقیه استان‌ها قرار داده است. 

همچنین مشاهده می‌شود  استان‌های گیلان و خراسان نیز هرکدام بالغ بر 10 درصد افت در سهم زنان شاغل در صنعت را تجربه کرده‌اند و این نسبت در استان‌های مذکور به 66 و 56 درصد رسیده است. همدان نیز با افت 9.5 درصدی، نسبت 57 درصد در انتهای پاییز 1402 را تجربه کرده است.