به گزارش اکوایران، رشد اقتصادی در چین از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته که بخشی از آن به دلیل آمارهای قوی‌تر خرده‌فروشی در سه ماهه سوم سال 2023 و همچنین اقدامات دولت این کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی بوده است.

به نوشته بلومبرگ، آمارهای مربوط به مخارج مصرف‌کننده در آمریکا مثبت و قوی بوده و همین امر احتمالا باعث سریع‌ترین رشد اقتصادی آمریکا در حدود دو سال گذشته شده است. در همین حال،‌ با مشکلات صنعتی ماندگار در آلمان انتظار می‎‌رود بزرگترین اقتصاد اروپا در سال جاری میلادی وارد یک رکود دیگر شود.

چین

رشد اقتصاد چین به لطف افزایش هزینه‌کرد مردم این کشور در بخش‌‎های مختلف - از رستوران گرفته تا خرید خودرو - در سه ماهه سوم سال جاری میلادی سرعت گرفت. این اتفاق باعث جبران بخشی از زیان‌های اقتصادی ناشی از بحران مسکن این کشور شده و دستیابی پکن به هدف رشد سالانه خود را قابل دسترس کرده است.

همچنین بانک مرکزی چین در جهت بهبود روند مثبت اقتصادی اخیر، بیشترین نقدینگی از سال 2020 را به سیستم مالی خود تزریق کرده است.

اروپا

پیش‌بینی‌های بانک مرکزی انگلستان در زمینه کاهش تورم در ماه سپتامبر با شکست مواجه شد که دلیل آن افزایش قیمت نفت و مواد غذایی بوده است. این اتفاق باعث می‌شود بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را که هم‌اکنون در بالاترین سطح 15 سال اخیر خود است، ثابت نگه دارد.

آمارها نشان می‌دهد آلمان در سال 2023 میلادی به دلیل مشکلات صنعتی بادوام، با دومین رکود مواجه می‌شود. چشم‌انداز کلی نشان می‌دهد که اقتصاد آلمان تا دست‌کم 15 ماه آینده، شاهد رشد نخواهد بود.

آمریکا

میزان خرده‌فروشی در آمریکا از تمام پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و تولید صنعتی نیز در ماه گذشته میلادی در این کشور تقویت شده است. همچنین بزرگترین اقتصاد جهان در سه ماهه سوم سال جاری میلادی شاهد سریع‌ترین رشد اقتصادی خود در نزدیک به دو سال گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی آمریکا 4/3 درصد در جولای تا سپتامبر رشد داشته است؛ چنین رشدی نشان می‌دهد که با رکود اروپا و تلاش‌های چین برای بهبود رشد اقتصادی خود، آمریکا همچنان موتور محرک اصلی اقتصاد جهانی باقی مانده است.