به گزارش اکوایران، در بحبوحه نمایان شدن اثرات پایین آمدن قیمت عمده‌فروشی مواد غذایی، قیمت جهانی مواد غذایی شاهد بیشترین کاهش سالانه خود از سال 2015 بوده است.

به نوشته بلومبرگ، اطلاعاتی که در روز جمعه (15 دی) منتشر شده حاکی از آن است که شاخص قیمت مواد غذایی که توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ارائه می‌شود، در سال 2023 حدود 10 درصد کاهش یافته است.

در حالیکه این شاخص به جای قیمت‌های خرده‌فروشی، قیمت مواد غذایی خام را رصد می‌کند، این افت شدید قیمت می‎تواند نشان‌دهنده کاهش بالقوه قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان در آینده‌ای نزدیک باشد.

در حال حاضر قیمت مواد غذایی از اوج خود در سال 2022 - که با حمله روسیه به اوکراین همراه شد و به بحران هزینه‌های زندگی در کشورهای سراسر جهان دامن زد - فاصله گرفته است.

قیمت مواد غذایی

در این میان، قیمت‌های آتی ذرت و گندم در سال 2023 شاهد بیشترین کاهش سالانه در یک دهه اخیر بودند، چراکه نگرانی‌های مربوط به ذخایر این محصولات، برطرف شده است. قیمت روغن پالم نیز با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

با وجود اینکه شاخص فائو اکنون در پایین‌ترین سطح خود از فوریه 2021 قرار دارد، تا زمانی که تأثیر قیمت‌های عمده‌فروشی پایین‌تر در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نمایان شود، کمی زمان مورد نیاز است. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که تورم مواد غذایی در حال کاهش است. این شاخص در بریتانیا در ماه گذشته میلادی با کاهش چشمگیری همراه شد و به کمترین سطح خود از ژوئن 2022 رسید. همچنین سرعت افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت در نیوزیلند آهسته‌تر شده است. در پاکستان، تولید بیشتر احتمالا به کاهش سرعت افزایش قیمت مواد غذایی کمک خواهد کرد.

همچنین شاخص غلات فائو علی‌رغم افزایش اندک در ماه گذشته میلادی بر اثر اختلالات مربوط به حمل‌ونقل صادرکنندگان کلیدی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، در مقایسه با این زمان در سال گذشته بیش از 16 درصد کاهش یافته است. به گفته سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، شاخص‌های قیمت شکر، روغن‌های گیاهی و گوشت در ماه دسامبر، بیش از افزایش‌های مشاهده‌شده در محصولات لبنی و غلات کاهش یافته که منجر به پایین آمدن کلی شاخص‌های قیمت این کالاها شده است.