بحران قیمت مرغ

برخی بحران ها در ایران ظاهرا تمامی ندارند. قیمت مرغ که گهگاه در کشور سروصدا به پا می کندو همین چند وقت پیش بحران آن را البته نه تمام و کامل پشت سر گذاشتیم، در دهه ۵۰ هم دردسرساز شده بود. در نیمه اسفندماه این سال ۱۳۵۰ بحران مرغ به جایی رسید که برخی تولیدکنندگان در استانه ورشستگی پیش رفتند. در نهایت با توافق دولت و تولیدکنندگان مقرر شد در قبال تسهیلات وزارت جهاد،  تولیدکنندگان هم قیمت مرغ را در تمام طول سال در مبلغ ۸۰ ریال تثبیت کنند.

 

چاپ اسکناس دو هزارتومانی

جالب است در حال حاضر که اسکناس های جدید ۱۰ هزار تومانی هم وارد چرخه مبادلات مالی شده، یک خبر در هجدهم اسفند ۱۳۸۰ را مرور کنیم. طهماسب مظاهری وزیر وقت اقتصاد در آن زمان رسما با اعلام اینکه بانک مرکزی به هیچ عنوان قصد چاپ اسکناس ۱۰ هزار تومانی را ندارد، از چاپ اسکناس دو هزارتومانی از سال ۱۳۸۱ و پس از آن اسکنال ۵ هزار تومانی در صورت نیاز خبر داد.

 

پروژه ساخت سد لار

به دهه ۵۰ برمی گردیم، زمانی که خبر ساخت سد لار به گوش رسید. ۱۹ اسفند ۱۳۵۰ اعلام شد پروژه ساخت سد لار از سال آینده آغاز می شود.

در زمان اعلام جزئیات ساخت این پروژه، اعلام شد، سد لار بر روی رودخانه هراز احداث می شود و بیش از یکصد میلیون مترمکعب اب آشامیدنی تران را تامین می کند.

البته ساخت این سد در نهایت از سال ۱۳۵۳ آغاز شد و ساخت آن تا سال ۱۳۶۱ ادامه داشت.

در حال حاضر سد لار به عنوان یکی از سدهای خاکی نه تنها اب اشامیدنی حومه تهران بلکه بخشی از اب مورد نیاز برای اراضی کشاورزی را هم تامین می کند.

 

ورود خودروی آنا به بازار ایران

اما خبری جالب در سال ۱۳۸۰، ورود خودروی آنا به بازار ایران.. ۱۶ اسفند ۱۳۸۰ یکی از مدیران وزارت صنایع و معادن وقت از توزیع تعدادی محدود خودروی آنا ساخت شرکت خودروسازی رنوس در بازار ایران خبر داد. خودرویی که خیلی ها حتی اسم آن را هم نشنید و خبری هم از آن نشد