به گزارش اکوایران و به نقل از فایننشال‌تایمز، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول گفت: رشد اقتصادی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین همگی به طور همزمان در حال کند شدن است.

جورجیوا در مصاحبه روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا گفت: انتظار می‌رود اقتصاد یک‌سوم جهان و نیمی از اتحادیه اروپا وارد رکود شود.

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان در سال 2023 را پایین آورد. دلیل آن نیز فرسایشی شدن جنگ اوکراین و همچنین فشارهای تورمی و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ بود.

بیشتر بخوانید: کاهش رشد، جهش تورم؛پیش بینی جدید IMF

جورجیوا گفت: با پایان سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت چین در مهار کرونا، شاهد گسترش کووید ۱۹ در چین هستیم که به این معنی است که این کشور در کوتاه‌مدت با یک ضربه اقتصادی جدید مواجه خواهد شد.

وی افزود: چند ماه آینده برای چین سخت خواهد بود، و تأثیر آن بر رشد چین، منطقه و جهان منفی خواهد بود.

جورجیوا گفت: برای اولین‌بار در ۴۰ سال گذشته، احتمالاً رشد سالانه چین هم سطح یا حتی کمتر از نرخ جهانی باشد که می‌تواند تمام فعالیت اقتصادی جهان را با خود به پایین بکشد. اتفاقی که تاکنون سابقه نداشته است.

هشدار صندوق بین المللی پول به چین

سخنان کریستالینا جورجیوا نشان می‌دهد که صندوق بین‌المللی پول احتمالاً به زودی پیش‌بینی‌های اقتصادی خود برای سال ۲۰۲۳ را دوباره کاهش خواهد داد. معمولاً پیش‌بینی‌های به روز شده در مجمع جهانی اقتصاد در داووس که اواخر این ماه برگزار می‌شود، منتشر می‌شود.

جورجیوا گفت که احتمالاً ایالات متحده به خاطر بازار کار قوی، ضربه سختی نمی‌بیند.

https-__d1e00ek4ebabms.cloudfront.net_production_6832b8c0-d66c-452f-a632-9afe0269cbbf

او گفت که حتی ایالات متحده ممکن است از رکود فرار کند؛ زیرا نرخ بیکاری آن بسیار پایین است. وی افزود اگر این انعطاف‌پذیری در سال 2023 ادامه بیابد، آمریکا می‌تواند به جهان برای گذر از این دوران سخت کمک بگذارد.

بیکاری در ایالات متحده به 3.7 درصد رسیده و این کشور در ماه نوامبر، 263 هزار شغل بیشتر از حد انتظار در لیست مشاغل غیرکشاورزی ایجاد کرده است. اقتصاددانان مورگان استنلی انتظار دارند که نرخ بیکاری در ماه دسامبر تغییر نکرده و ایالات متحده ۱۸۵ هزار شغل جدید ایجاد کند.

در اواخر ماه گذشته، تولید ناخالص داخلی آمریکا برای سه ماهه سوم در ماه نوامبر از 2.9 درصد به 3.2 درصد افزایش یافت.

با این حال، اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی فایننشال تایمز انتظار دارند که بیکاری در ایالات متحده در سال جاری به 5.5 درصد افزایش یابد. 85 درصد از آنان نیز برای ۲۰۲۳ پیش‌بینی رکود کرده‌اند.

طبق پیش‌بینی‌های کپیتال اکونومیکس، ۹۰ درصد احتمال دارد که ایالات متحده در شش ماه آینده وارد رکود شود. کپیتال اکونومیکس در ماه دسامبر گفت: در حالی که رکود اقتصادی ایالات متحده احتمالاً خفیف خواهد بود، منطقه یورو به دلیل ضربه شدید ناشی از جنگ اوکراین، دچار رکود بزرگ‌تری خواهد شد.

همچنین مایکل گپن، اقتصاددان ارشد بانک آمریکا، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت که خطر رکود اقتصادی آمریکا در ایالات متحده بالا است، اما هر رکودی لزوماً عمیق و طولانی نیست.

وی گفت: مطمئن نیستیم. سال 2023 هنوز هم می‌تواند سال اقتصادی سختی باشد؛ زیرا فدرال رزرو به مبارزه با تورم (و افزایش نرخ بهره که باعث رکود می‌شود) ادامه می‌دهد.