به گزارش اکوایران، به دنبال درخواست شی جین‌پینگ -‌رئیس‌جمهور چین‌- از مقامات این کشور در رابطه با جذب سرمایه‌ خارجی، مقامات چینی در کشورهای مختلف حضور پیدا کرده‌اند تا این درخواست شی را تحقق بخشند. با این حال، صحبت این مقامات با سرمایه‌گذاران با شک و تردید همراه شده است؛ بخشی از این تردید به دلیل سیاست‌های رئیس‌جمهور چین است.

ناباوری سرمایه‌گذاران به سیاست‌های چین؟

به نوشته بلومبرگ، این ناباوری هفته گذشته در یک هتل چهار ستاره در سنگاپور مشهود بود. جایی که مقامات منطقه خودمختار مغولستان داخلی واقع در چین، به تبلیغ فلزات کمیاب منطقه خود برای سرمایه‌گذاران بالقوه پرداختند.

یکی از شرکت‌کنندگان این پرسش را مطرح کرد که آیا پکن واقعا از سرمایه‌گذاری خارجی در این فلزات استقبال می‌کند. پرسشی که ریشه آن به تنش‌های آمریکا و چین در رابطه با این فلزات و اعمال کنترل‌های صادراتی برای آن‌ها مربوط می‌شود.

سه روز پس از آنکه بوروکرات‌های محلی چین تضمین خود را ارائه کردند، پکن قوانین خود در رابطه با مدیریت این منابع را سختگیرانه‌تر کرد.

این موضوع چالش‌هایی را که مقامات چینی در متقاعد کردن شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در دومین اقتصاد بزرگ جهان با آن مواجه هستند را برجسته می‌کند.

چالش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین

یکی از معیارهای رسمی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین در ماه می، کمترین سطح ماهانه خود از اواسط 2018 را ثبت کرد زیرا سرمایه‌گذاران در بحبوحه کمپین‌های شی جین‌پینگ برای تقویت امنیت ملی در برابر تهدیدات خارجی و فراهم کردن رشد بیشتر اقتصادی، محتاط شده‌اند.

سون یون، مدیر برنامه چین در مرکز استیمسون مستقر در واشنگتن، اعلام کرده: «زمانی که اعتماد از بین می‌رود، احیای آن آسان نیست. اینکه تلاش مقامات برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق خواهد بود، تنها با گذر زمان مشخص می‌شود.»

به نظر می‌رسد مقامات عالی‌رتبه چین از این مشکل آگاه هستند و شی قرار است در ماه مارس در یک جلسه کم‌سابقه با رهبران تجاری آمریکا دیدار داشته باشد تا اعتماد آن‌ها را جلب کند.

«لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین، به همراه «هی لایفنگ»، رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی این کشور، هفته گذشته متعهد شدند که در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلاش بسیار بیشتری انجام دهند.

تأثیر انتخابات آمریکا بر مشکلات چین در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی

در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا، شرایط برای سرمایه‌گذاری در چین می‌تواند وخیم‌تر شود چراکه هم جو بایدن و هم دونالد ترامپ تهدید کرده‌اند که تعرفه‌ واردات محصولات چینی را افزایش خواهند داد.

در نخستین مناظره پیش از انتخابات نوامبر، دونالد ترامپ چین را متهم کرد که در حال "کشتن" آمریکا است و او در این موضوع، بایدن را مقصر دانست.

گزینه جذاب سنگاپور

برای مقامات حزب کمونیست که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند، سنگاپور به یک گزینه جذاب تبدیل شده است که علت آن نزدیکی جغرافیایی دو کشور، روابط دوستانه با پکن و عمده جمعیت چینی سنگاپور است. اما حتی در آن محیط مثبت نیز چالش‌ها باقی مانده‌اند.

در نمایشگاهی که در اوایل سال جاری میلادی در سنگاپور برگزار شد، یکی از شرکت‌کنندگان از مقامات شانگهای سوال کرد که آیا چین از دارایی‌های خصوصی محافظت می‌کند یا خیر؛ موضوعی که بازتابی از نگرانی‌ها در میان افراد فعال در کسب‌وکار بوده که به دنبال سرکوب ناگهانی شی در بخش‌های آموزش و فناوری شکل گرفته است.

مقامات استان جنوبی هونان چین در ماه می تلاش داشتند جذابیت پارک‌های فناوری خود را برای سرمایه‌گذاران در هتلی در سنگاپور افزایش دهند.

اینگونه سفرها پیش از همه‌گیری کرونا بسیار نادر بود، اما کند شدن رشد اقتصادی چین باعث شد بخش بازرگانی هونان از مقامات درخواست کند به کشورهای دیگر بروند و به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشند.

دومینیک چیو، تحلیل‌گر ارشد گروه اوراسیا، می‌گوید: «آن‌ها به کشورهای دیگر می‌روند چراکه یک دستورالعمل روشن از سوی دولت مرکزی وجود دارد تا به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام شود. اکنون آن‌ها نیاز دارند که سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنند تا در ارتقای خود پیش بیوفتند.»

سفرهای خارجی موفقیت‌آمیز بوده‌اند؟

پس آنکه محدودیت‌های همه‌گیری در سال گذشته میلادی برداشته شد، مقامات چینی فرآیند سفرهای خود به کشورهای مختلف را آغاز کردند. از آن زمان تاکنون، رکود بخش مسکن بر هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان داخلی تأثیر منفی گذاشته، در حالیکه تنش‌های تجاری با آمریکا و اروپا یک تأثیر منفی بر بخش تولید دومین اقتصاد بزرگ جهان داشته است؛ بخشی که به‌طور کلی نقطه روشن رشد اقتصادی چین محسوب می‌شود.

یکی از مناطق پکن در ماه گذشته میلادی، هیئتی از مقامات را راهی فرانسه و امارات متحده عربی کرد تا به جست‌وجوی فرصت‌های موجود برای جذب سرمایه‌گذاری بپردازند. مقامات یک منطقه تولیدی در غرب استان سیچوآن چین در ماه می به کامبوج سفر کردند، در حالیکه هیئتی متشکل از مقامات استان شنشی این کشور در ماه گذشته میلادی از دانمارک، آلمان و اتریش بازدید کردند تا درباره انرژی‌های پاک و پروژه‌های گردشگری به تبادل نظر بپردازند.

این هیئت‌ها که اغلب رهبران تجاری نیز در میان آن‌ها قرار دارند،‌ به دلیل ضعف تقاضا در داخل، تمایل زیادی دارند فعالیت‌ خود را در خارج از چین گسترش دهند. در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، شرکت‌های چینی 60/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای مختلف انجام دادند که نسبت به مدت مشابه سال 2023 با رشد 16 درصدی همراه شده است.

برخی از این سفرهای خارجی با موفقیت همراه بوده‌اند. در سفری به آلمان، مقامات چینی با شرکت فولکس‌واگن قراردادی امضا کردند تا همکاری‌های خود در استان جی‌لین چین را افزایش دهند.

یک دولت محلی چین در بیانیه‌ای اعلام کرده بازدیدها از اروپا به شرکت‌های خودروسازی و داروسازی چین کمک کرده تا وارد بازار قاره سبز شوند.

در سنگاپور، مقامات شهرهای بزرگ چین که پیش از دوران همه‌گیری از روابط خارجی خوبی برخوردار بودند، از اهرم‌سازی روابط موجود استفاده می‌کنند. با این حال، نرخ موفقیت هیئت‌های اعزامی سطح پایین‌تر چین برای جذب سرمایه‌گذاری جدید خارجی، تقریبا نزدیک به صفر است.