به گزارش اکوایران، به گفته یواخیم ناگل - رئیس بوندس‌بانک - ارقام ناامیدکننده رشد اقتصادی چین، یادآوری به بزرگترین شرکای تجاری این کشور برای تنوع بخشیدن به اهداف تجاری است.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، رئیس بانک مرکزی آلمان روز دوشنبه به تلویزیون بلومبرگ گفت: «این موضوع چالش برانگیزتر می‌شود. ما باید این را در نظر بگیریم که وابستگی تجاری در مورد چین را باید کاهش دهیم.»

ناگل تنها چند ساعت پس انتشار داده‌هایی صحبت کرد که نشان می‌داد بهبود چین در سه ماهه دوم شتاب خود را از دست داده و هدف رشد پکن برای سال را در معرض خطر قرار داده است و بر نگرانی‌ها در مورد کند شدن اقتصاد جهانی می‌افزاید.

او گفت: «ما باید متوجه باشیم که چین در حال تجربه بی‌ثباتی بیشتری است. شاید چین اقتصاد عادی‌تری پیدا کند. اما شواهد اکنون چنین چیزی نمی‌گویند»

اظهارات او با فشار دولت صدراعظم اولاف شولز به بزرگترین شرکت‌های آلمانی برای اطمینان از قابل کنترل بودن ریسک آنها در چین همراه است.

ناگل در پاسخ به این سوال که آیا هند ممکن است برای جایگزینی بخشی از تجارت آلمان با چین وارد عمل شود، گفت که این «می‌تواند» یک گزینه باشد. 

افزایش هشدارآمیز بیکاری جوانان در چین

نرخ بیکاری جوانان چین در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی بالای 20٪ رسید و دولت هشدار داد که ممکن است وضعیت بدتر شود زیرا فارغ التحصیلان جدید به دنبال کار هستند.

اداره ملی آمار روز دوشنبه اعلام کرد نرخ بیکاری افراد بین 16 تا 24 سال در ماه گذشته 21.3 درصد بوده است. این بالاترین رکورد در داده‌های مربوط به سال 2018 است، و فو لینگهوی، سخنگوی NBS، گفت که این رقم در ماه جولای احتمالاً همچنان بالاتر خواهد بود.

فو در یک نشست مطبوعاتی دوشنبه گفت که جوانان در حال اتمام تحصیلات خود و جستجوی شغل هستند که بر نرخ بیکاری فشار صعودی می افزاید. دولت گفته است که انتظار دارد در سال جاری نزدیک به 12 میلیون دانشجو از کالج ها و دانشگاه ها فارغ التحصیل شوند.

بیکاری جوانان بیش از یک سال است که در سطوح بالایی قرار داشته است زیرا اختلالات کووید و رکود ملکی بر مشکلات ساختاری موجود در بازار کار افزوده است. بهبود چشمگیر در دومین اقتصاد بزرگ جهان اکنون احتمالاً کارفرمایان را تمایلی به استخدام ندارند.

با وجود اینکه نرخ ملی بیکاری شهری در سطح 5.2 درصد در سه ماه گذشته باقی مانده بود، نرخ جوانان همچنان به افزایش خود ادامه داد.

فو گفت که دولت مرکزی به اشتغال جوانان اهمیت زیادی می دهد و تلاش کرده است تا ایجاد شغل برای جوانان را در «موقعیت برجسته‌تری» قرار دهد و افزود که آنها تلاش خود را بر فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانانی که کسب و کار خود را راه‌اندازی می کنند متمرکز کرده‌اند.

فو گفت که چین هنوز باید برای تثبیت وضعیت اشتغال کار کند. وی افزود که نرخ جوانان احتمالاً پس از ماه اوت روند کاهشی را آغاز خواهد کرد.