به گزارش اکوایران، تورم سالانه برزیل برای اولین‌بار در بیش از یک سال گذشته شتاب گرفت و بالاتر از انتظارات اقتصاددانان ایستاد.

قیمت مصرف‌کننده در ماه جولای نسبت به سال قبل 3.99 درصد افزایش یافت که بیش از میانگین 3.94 درصد برآورد تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ محسوب می‌شود. موسسه ملی آمار روز جمعه گزارش داد که نسبت به ماه قبل، قیمت‌ها 0.12 درصد افزایش یافته است.

تورم سالانه در بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین عمدتاً به دلیل مقایسه با دوره سال قبل که طیف گسترده‌ای از کاهش مالیات اعمال شد، افزایش یافته است. با این حال، بانک‌های مرکزی به رهبری روبرتو کامپوس نتو، برنامه‌هایی را برای ادامه کاهش نرخ بهره با سرعت 50 واحد پایه با کاهش تقاضا اعلام کرده‌اند. در مقابل، سیاست‌گذاران کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا اخیراً هزینه‌های وام خود را افزایش داده‌اند.

ویلیام جکسون، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کپیتال اکونومیکس، در یادداشتی نوشت: افزایش نرخ تورم، کمیته تعیین نرخ بانک مرکزی برزیل موسوم به کوپوم را از کاهش نرخ بهره در نشست سپتامبر خود باز نخواهد داشت. با این حال، به همین ترتیب، این رقم احتمالاً احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره را نسبت به 50 واحد پایه ارائه‌شده در اوایل این ماه رد می‌کند.

آنچه بلومبرگ اقتصادی می‌گوید

آدریانا دوپیتا، اقتصاددان برزیلی، می‌گوید: «صرف‌نظر از کاهش شدید انتظارات تورمی و معیارهای اصلی در اواسط و تمام ماه اوت، ما فکر می‌کنیم که بانک مرکزی برزیل به دستورالعمل‌های خود مبنی بر حرکت 50 امتیازی دیگر پایبند خواهد بود و نرخ را به 12.75 خواهد رساند.»

در سرتاسر آمریکای لاتین، پس از اینکه بانک‌های مرکزی اقتصاد جهان را به سمت افزایش نرخ بهره پس از همه‌گیری در سال 2021 هدایت کردند، تورم به بالاترین حد چندساله رسیده است.

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار، در برزیل هزینه‌های حمل‌ونقل بزرگترین محرک تورم ماهانه بود که در مقایسه با ژوئن 1.5 درصد افزایش یافت زیرا بنزین 4.75 درصد جهش کرد. از سوی دیگر، مسکن 1.01 درصد کاهش یافت در حالی که مواد غذایی و آشامیدنی 0.46 درصد کاهش یافت.

تورم خدمات

کامپوس نتو در یک رویداد جمعه پس از انتشار گزارش قیمت، گفت: بانک مرکزی برزیل بر تورم خدمات متمرکز شده است که با کندی کاهش یافته است. او افزود که آمار تورم خدمات اصلی امروز بهتر شد، اگرچه هنوز بسیار بالاتر از هدف است، در 6.5٪.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که کامپوس نتو در یک جلسه عمومی به قانون‌گذاران گفت که برآوردهای تورم برای پایان سال 2025 بسیار نزدیک به هدف است.

به گفته کریستیانو اولیویرا، اقتصاددان ارشد بانکو پاین SA، تورم خدمات در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. او افزود که این گزارش «چشم‌انداز خوش‌خیم» را برای سیاست‌های پولی نشان می‌دهد.

هدف سیاست‌گذاران تورم سالانه 3.25 درصد در سال جاری و سپس 3 درصد تا سال 2026 است. اکثر تحلیلگران در نظرسنجی هفتگی بانک مرکزی، افزایش قیمت مصرف‌کننده را بالاتر از اهداف اعلام‌شده در یک آینده قابل پیش‌بینی مشاهده می‌کنند.

اعضای دولت رئیس‌جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا پس از ماه‌ها فشار برای کاهش نرخ بهره، از اولین کاهش نرخ بهره بانک در دوم اوت استقبال کردند. وزیر دارایی فرناندو حداد گفت که این کاهش «ثمره گفت‌وگو» بود.

این اولین جلسه سیاست‌گذاری برای عضو جدید هیأت مدیره گابریل گالیپولو، معاون سابق وزیر دارایی لولا بود که انتظار می‌رود پس از پایان دوره ریاستش در سال 2024 جانشین کامپوس نتو شود.