به گزارش اکوایران، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، میزان تولیدات بخش صنایع و معادن در بهار سال جاری نشان می‌دهد حجم تولید این بخش (با فرض در نظر گرفتن سال پایه ۹۵) در مقایسه با فصول بهار ۱۲ سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. همچنین تمامی زیرگروه‌های بخش صنایع و معادن به جز بخش «ساختمان» و «آبرسانی» نیز در بالاترین سطح ۱۲ ساله خود بوده‌اند. 

صنعت

رکوردزنی بخش صنایع و معادن در بهار 1402

بررسی میانگین رشد سالانه در فصول بهار دوازده سال گذشته نشان از آن دارد که تولید بخش صنایع و معادن رشد سالیانه بسیار اندکی داشته است. با نگاه دقیق‌تر به زیرگروه‌های این بخش می‌توان دید بیشترین میانگین رشد سالیانه در این مدت مربوط به بخش «معدن» و کمترین آن مربوط به بخش «ساختمان» بوده است.

آمار تولید ناخالص داخلی بانک مرکزی به تفکیک چهار فعالیت عمده اقتصادی منتشر می‌شود که عبارتند از گروه «خدمات»، «کشاورزی»، «نفت و گاز» و «صنایع و معادن». در این بررسی به شکل دقیق تری به ارزیابی گروه صنعت و معدن بدون در نظر گرفتن بخش نفت و گاز در سال های اخیر پرداخته است.

در همین خصوص آخرین آمارهای منتشر شده از تولید ناخالص داخلی فصل بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تولید گروه صنایع و معادن به ۸۵.۳ هزار میلیارد تومان (همت) (با قیمت پایه سال ۹۵) رسیده است. این رقم در مقایسه با بهار ۱۲ سال گذشته در بیشترین سطح خود بوده است. محاسبه تولید ناخالص با قیمت پایه در جهت خارج کردن اثر تورم از قیمت جاری استفاده می‌شود. در این گزارش تمامی ارقام به قیمت‌های سال پایه ۹۵ گفته شده که به معنای واقعی تر بودن تولیدات در هر بخش است.

صنعت

رشد منفی بخش ساختمان در ۱۲ سال گذشته

گروه صنایع و معادن از ۵ زیرگروه «معدن»، «صنعت»، «برق وگاز»، «آبرسانی» و «ساختمان» تشکیل شده است. آمار تولید این پنج گروه نشان می‌دهد تمامی شاخه ها به جز «ساختمان» و«آبرسانی» در بهار امسال به بیشترین سطح تولید خود در بهار ۱۲ سال اخیر رسیده‌اند. برای مثال زیرگروه «صنعت» که بیشترین سهم از کل تولید بخش صنایع و معادن را به خود اختصاص داده در بهار سال جاری به سطح تولید ۵۲.۳ هزار میلیارد تومان (با قیمت‌ پایه سال ۹۵) رسیده که در مقایسه با فصول بهار در ۱۲ سال گذشته رکورددار بوده است.

همانطور که گفته شد زیرگروه «ساختمان» روند یکسانی را با دیگر زیرگروه‌ها طی نکرده است. میزان تولید این بخش در بهار سال جاری ۱۴ همت بوده که در مقایسه با ۱۲ بهار گذشته در نقطه خوبی قرار ندارد. بیشترین تولید بخش ساختمان در این سال ها با ۲۳.۶ همت متعلق به بهار سال ۱۳۹۰ بوده است. روند نزولی بخش ساختمان در نخستین قصل سال های اخیر، موجب شده که با وجود رشد ثبت شده در بهار امسال هنوز پایین تر از ابتدای دهه 90 قرار بگیرد.

رشد 0.48 درصدی صنایع و معدن در هر سال

بررسی میانگین رشد سالیانه تولید نشان می‌دهد تولیدات گروه صنایع و معادن در بهار ۱۲ سال گذشته به طور متوسط هر سال ۰.۴۸ درصد رشد پیدا کرده است.

در زیرگروه‌های بخش صنایع و معادن، میانگین رشد سالیانه تولید در دوازده بهار گذشته در زیرگروه «معدن» بیشترین و در زیرگروه «ساختمان» کمترین مقدار خود بوده است. تولیدات بخش معدن در این مدت به طور متوسط ۵.۴۱ درصد سالانه افزایش یافته است. این در حالی است که در بخش «ساختمان» شاهد میانگین رشد سالیانه منفی ۴.۲۷ درصد بوده‌ایم که نشان می‌دهد این بخش سالانه به اندازه ۴.۲۷ درصد کوچکتر شده است.

ارزیابی بخش صنعت نیز نشان می دهد این بخش با رشد متوسط سالانه 1.11 درصدی به 52 هزار و 300 میلیارد تومان به قیمت های ثابت سال پایه 1395 رسیده است. این بیشترین میزان تولید این بخش در بهار امسال در قیاس با بهارهای سال قبل بوده است.

صنعت