به گزارش اکو ایران، روند نرخ سود در هفته اخیر مسیری ثابت را سپری کرده و در مرز 20.9 درصد قرار گرفت.

این نرخ به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده و در هر هفته از طریق معاملات بانک ها با یکدیگر کشف می شود. در این معاملات بانک های دارای کسری می توانند نیاز های فوری خود را از طریق بده بستان در بازار شبانه مرتفع سازند. نرخی که در این دادو ستد کشف می شود از شاخص های کلیدی اقتصاد قلمداد شده و تغییرات آن می تواند علامتی هم از وضعیت تورمی در کشور باشد.

ثبات نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 7 مهر ماه

در اولین هفته نخستین ماه پاییز طبق داده های بانک مرکزی نرخ بهره  بین بانکی برابر با 20.9 درصد به ثبت رسید. این نرخ در هر هفته در بازه 14 تا 22 درصد تغییر می کند. کرویدوری که بانک مرکزی آن را برای معاملات این بازار تعیین کرده و خود با نرخ سود سقف اقدام به تزریق پول در نهادهای مالی می کند. تزریق بانک مرکزی در این بازار همان اعتبارات قاعده مند است.

اعتبارات قاعده مند در این هفته برابر با 2 هزار میلیارد تومان بوده که کاهش چشمگیری را نسبت به هفته قبل داشته است. این اعتبارات همان مداخله بانک مرکزی در بازار شبانه بوده که نرخ سود آن 22 درصدی است.

 با وجود کاهش نیاز بانک ها به بانک مرکزی در این بازار نرخ سود هم چنان سطح بالایی داشته که نشان می دهد  نیاز بانک ها به نقدینگی همچنان بالا بوده اما احتمالا فقدان دارایی اوراق موجب شده تا اعتبارات قاعده مند سطح کمتری داشته و درنهایت تقاضا در بازار بین بانکی همچنان بالا باشد. به عبارت دیگر می تواند عامل بالاتر بودن نرخ سود هنوز مازاد تقاضای بانک ها در بازار بین بانکی باشد. 

نرخ سود