به گزارش اکو ایران ، روند نرخ سود بین بانکی در هفته دوم شهریور ماه صعودی شده و به بالاترین سطح خود در بازه یک ماهه رسید. این نرخ یکی از شاخص های کلیدی اقتصاد بوده که نوسان آن از جهات مختلف مانند تغییر شاخص بازار سرمایه و سیگنال تورمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این متغیر به صورت موزون از عملیات بین بانکی نهادهای مالی در بازار شبانه حاصل  می شود. به طور کلی در هر هفته دو بازار بین بانکی در کشور فعالیت می کند بازار باز و بازار بین بانکی. در بازار بین بانکی بده بستان بانک های دارای مازاد با بانک های دارای کسری با سررسید کوتاه مدت تری انجام شده و سعی دراد تا نیاز فوری بانک ها را پاسخ دهد.

درهمین رابطه حجم معاملات در بازار بین بانکی از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته کاهش پیدا کرده اما نرخ سود موزون در بازار روندی صعودی گرفته است.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم شهریور ماه 

در بازار شبانه بده بستان بانک های دارای مازاد با نهاهای مالی دارای کسری به گونه ای است که  نرخ سود این معاملات در بازه 14 تا 22 درصد قرار دارد. تاریخ سررسید اما به صورت کوتاه مدت بوده و نهایتا سه روزه است. 

کف و سقف نرخ سود بده بستان نهادهای مالی نیز در اختیار بانک مرکزی بوده و این نهاد بنابر سیاست های خود ان را تعیین می کند.

زمانی که نهادهای مالی نتوانند از یکدیگر استقراض نقدینگی کنند یا نرخ سود عرضه کننده ها خیلی بالا باشد، به بانک مرکزی رجوع کرده که بسط پول این نهاد در بازار همان اعتبارات قاعده مند بوده با نرخ سود 22  درصد است.

این شاخص در هفته های اخیر پس از ان که در دو مقطع متوالی در فراتر از مرز 20 همت به ثبت رسیده بود در دومین هفته آخرین ما تابستانی امسال سقوط جدی پیدا کرده و در حوالی 10 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. این یعنی به نوعی کاهش عرضه بانک مرکزی در بازار شبانه.

در نهایت هم طبق اعلام بانک مرکزی در هفته گذشته، نرخ بهره بین بانکی به 20.74 درصد رسیده و با 0.09 واحد درصد افزایش به بالاترین سطح خود در بازه یک ماهه رسید. برخی تحلیل گران معتقدند کاهش عرضه بانک مرکزی در این بازار همسو با افت منابع در بازار بین بانکی می تواند عامل جدی در رشد نرخ بهره باشد.

نرخ سود