به گزارش اکوایران، روند معاملات اوراق بدهی دولتی در ماه های اخیر نشان می دهد در دو ماه گذشته حجم مداخله بورسی ها در تامین کسری بودجه دولت صفر بوده است.

در سال جاری تاکنون سی و چهار مرحله از حراج اوراق بدهی سپری شده که طی آن دولت به فروش اوراق به مشتریان سعی می کند تا کسری بودجه را برطرف کند. مهم ترین مشتریان در این بازار، بانک ها و بورسی ها هستند. بررسی ماهانه اوراق بدهی فروخته شده نشان می دهد در ماه‌های اخیر این بازار مسیری رکودی به خود گرفته است.

اوراق بدهی

رکود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

در حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری تاکنون، 66 هزار و 800 میلیارد تومان اوراق نقدی فروخته شده است. از این میزان، سهم بانک ها تقریبا 34 درصد تاکنون بوده و سهم نهادهای تامین سرمیایه چیزی در حدود 66 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی ماهانه خرید اوراق بدهی دولتی در این بازار نشان می دهد کمترین حجم خرید اوراق در آذر ماه رخ داده که البته در ماه بعد آن یعنی دی ماه تاکنون جهش قابل توجهی را ثبت کرده است.

اوراق بدهی

کف خرید اوراق بدهی دولتی در آذر ماه 1401

در آخرین ماه پاییزی کشور در سال جاری، حدودا 550 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه خریداری شده است.

در ماه بعد، خرید 4 هزار میلیاردی اوراق بدهی این رقم را تقریبا بیش از 7 برابر کرد.

بررسی‌ها نشان می دهد بیشترین سطح خرید اوراق بدهی دولتی در شهریور ماه رقم خورده که تقریبا برابر با 20 همت بوده است.

آن چه که به تفکیک در خصوص ریزش خرید اوراق بدهی دولتی در این هفته ها مشاهده می شود عقب نشینی بورسی ها در سال جاری در مشارکت در خرید اوراق بدهی دولتی بوده است.

عقب نشینی 2 ماهه بورس از تامین کسری

پس از آن که بازار سرمایه مشتری 8 هزار میلیاردی اوراق بدهی در آبان ماه بود دیگر در خرید از دولت مشارکتی نداشته و دو ماه هیچ معامله ای را در بازار اولیه ثبت نکرد. در این هفته ها و در دوماه اخیر غالبا بانکی ها خریدار اوراق بدهی دولتی در ابازر اولیه بوده اند.

در همین رابطه در دی ماه تاکنون بانکی ها، حدودا 4 هزار و 234 میلیارد تومان اوراق بدهی از دولت خریداری کرده اند که رکورد چهار ماه اخیر بوده است.

اوراق بدهی