به گزارش اکوایران، بانک مرکزی در رکوردزنی تزریق پول در بازار باز هتریک کرد. در این معاملات که البته هدف بانک مرکزی از برگزاری آن بهبود شرایط نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی است، نهادهای مالی می‌توانند با استقراض میان مدت از بانک مرکزی به نوعی کسری های خود را جبران کنند. در هفته اخیر آمارهای ثبت شده در بانک مرکزی نشان از رکوردزنی بی سابقه در معاملات بازار باز داشته است.

ثبت سومین رکورد تزریق پول در بازار باز

در هفته منتهی به 18 خرداد ماه برای سومین بار متوالی تزریق پول بانک مرکزی معادل با 150 هزار میلیارد تومان بوده و برای سومین مقطع متوالی در بالاترین موقعیت خود از ابتدای برگزاری این بازار تاکنون قرار گرفت.

دادو ستد بانک ها با بانک مرکزی در این بازار بر پایه مبادله اوراق بدهی است. این اوراق با سررسید یک هفته ای از بانکها خریداری می شود که البته نرخ سود آن برابر با 23 درصد است. بررسی های آماری نشان می دهد در هفته های متوالی این نرخ ثابت بوده و به نوعی بانک مرکزی در معاملات بازار باز هزینه استقراض بانک ها را ثابت نگه داشته است.

ثبت بالای تزریق پول در بازار باز در نهایت منجر شده تا بانک ها نیازی کمتری با استقراض های کوتاه مدت داشته باشند.

بازار باز

افت چشمگیر تزریق پول در بازار شبانه

در کنار بازار باز، بانک‌ها می توانند نیازهای کوتاه مدت خود را از طریق بده بستان میان مدت در بازار شبانه نیز برطرف کنند. در این بازار بانک‌های دارای کسری نیازهای نقدینگی خود را از طریق بانک‌های دارای مازاد برطرف می‌کنند. بده بستان بانک ها در این بازار به صورت کوتاه مدت بوده و نرخ سود آن دربازه 17 تا 24 درصد است. دامنه ای که مشخص کننده نرخ سود بین بانکی است.

در این مبادلات، بانک مرکزی با نرخ سود سقف این کوریدور تزریق خود را صورت داده و تزریقی معادل با 870 میلیارد تومان را رقم زده است. بررسی ها نسبت به ارقام ثبت شده در هفته های قبل نشان می دهد سطح تزریق پول در این بازار افت چشمگیری داشته است. این اتفاق را عمدتا می توان در نتیجه خیز تزریق پول در مبادلات بازار باز دانست.