به گزارش اکوایران، میزان تقاضای نقدینگی بانک‌ها در هفته اخیر روندی صعودی پیدا کرده و به 114 همت رسیده است. این روند می‌تواند بیانگر افزایش تمایل بانک‌ها برای استقراض میان مدت باشد.

تزریق 114 همت نقدینگی در عملیات بازار باز

عملیات بازار باز بانک مرکزی یکی از ابزارهای این نهاد برای اعمال کنترل روی نرخ بهره شبانه است. زمانی که بانک مرکزی اقدام به تزریق پول در بازار باز می‌کند، بانک‌ها می‌توانند به‌طور موقت اوراق خود را به بانک مرکزی بفروشند و پس از سررسید معین(عموما یک هفته)، نرخ بهره‌ای معادل با 23 درصد بابت این خرید موقت به بانک مرکزی پرداخت کنند. شرط بهره‌گیری بانک‌ها از عملیات بازار باز، داشتن اوراق بهادار است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی کل مبلغ تزریق شده در بازار باز در هفته منتهی به 30 مرداد 1402 حدود 114 همت بوده که نسبت به هفته قبل خود حدودا 7 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. البته بررسی های آماری با ماه گذشته نشان می دهد این شاخص به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. 

بازار باز

وضعیت فشار تقاضا در بازار باز

طبق داده های بانک مرکزی، افزایش هفتگی رخ داده در میزان منابع استقراض شده موجود در بازار باز به دلیل تغییرات سیاست بانک مرکزی نبوده؛ چرا که مشاهده می‌شود هنوز سیاست بانک مرکزی، تامین کامل تقاضای نقدینگی در بازار باز است. به عبارت دیگر در چند هفته گذشته هر میزانی که بانک‌ها در بازار باز تقاضای نقدینگی کرده‌اند، توسط بانک مرکزی پوشش داده شده است.

همچنین اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها که با اصطلاح فعالیت بانک مرکزی در بازار شبانه شناخته می‌شود، حدود 670 میلیارد تومان بوده که با نرخ 24 درصد و سررسید کوتاه مدت(عموما 24 ساعت) استقراض شده است. این رقم اما برخلاف رشد تزریق پول در بازار شبانه مسیری کاهشی داشته و از هفته قبل خود کمتر شده است. در هفته سوم مرداد ماه تزریق پول در بازار شبانه برابر با 3 هزار و 230 میلیارد تومان بوده اما اکنون در آخرین هفته مرداد ماه، حدودا 2 هزار و 560 میلیارد تومان پایین تر آمده است.

بازار باز