به گزارش اکوایران، همزمان با رخوت بازار سهام در روزهای گذشته قیمت گواهی سپرده سکه نیز در بورس کالا روبه‌کاهش گذاشته و ارزش مسکوکات طلا همسو با افت قیمت اونس جهانی طلا افت می‌کند؛ افتی که البته قوی نیست و در برخی از روزهای مل روز یکشنبه رشدی اندک را به نمایش می‌گذارد. با توجه به این خصیصه و با درنظرگرفتن تأثیرپذیری بالای بازار سکه از بهای دلار به نظر نمی‌رسد که در روزهای آتی شاهد رفتاری عجیب از سوی فعالان این بازار باشیم. برای این ادعا می‌توان چند دلیل ذکر کرد.

 رخوت در بازار داخلی

 در هفته‌های اخیر آرام‌گرفتن قیمت دلار آمریکا در محدوده 48 تا 50 هزار تومان سبب شده تا نه فقط بورس یا بورس کالا بلکه تمامی بازارهای داخلی در حالتی تدافعی قرار بگیرند. دلیل این امر فروکش کردن انتظارات تورمی به واسطه آرام شدن نوسانات قیمت در بازار آزاد ارز است که توانسته از التهاب تقاضا در بازارهای دیگر بکاهد و قیمت سکه بازار آزاد را هم بدون نوسان قابل توجه نگه دارد. با این افت و خیزهای نسبی در هفته‌های گذشته مانع از آن نشده که سکه بین 27 تا مرز 29 میلیون تومان در نوسان باشد. روز گذشته نیز قیمت هر سکه طرح جدید در بازار آزاد 27 میلیون و 850 هزار تومان بود که اختلافی حدوداً 75 هزار تومانی را با قیمت گواهی سپرده سکه بانک رفاه نشان می‌دهد. بر این اساس می‌توان گفت که در روزهای پیش رو اگر عاملی در جهت افزایش قیمت ارز در بازار داخلی شکل نگیر انتظار رشد غیر معمول در بهای سکه در داخل و خارج از بورس کالا امری چندان معقول نیست.

 رکود در بازار خارجی

 اما به عنوان یک محرک مهم بازار اونس جهان طلا در روزهای اخیر نقشی منفی را برای قیمت سکه در بورس کالا و بازار آزاد بازی کرده است. طی چند هفته گذشته عدم اطمینان نسبت به سیاست‌های پولی فدرال رزرو در بازارهای جهانی کامودیتی به خصوص طلا سایه افکنده و فاصله نرخ تورم ایالات متحده در بالای نرخ هدف دو درصد به مانند سایر اقتصادهای مطرح جهان موجب شده تا همه برای تداوم افزایش نرخ بهره آماده باشند. همین امر سبب شده تا در روزهای پایانی هفته اخیر قیمت طلا در این بازارها کاهش یابد و بهای آن به محدوده 1888 دلار در هر اونس برسد با توجه به این که بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی قیمت 1880 دلار رو مقاومت روانی مهمی برای طلا می‌دانند در صورت از دست رفتن این سطح در هفته جاری انتظار می‌رود که افزایش عرضه‌ها در این بازار از قیمت سکه در بازار آزاد نیز بکاهد.

 در تالار نقره‌ای چه گذشت؟

  اما از تمامی عوامل خارج از بورس کالا که بگذریم در روز گذشته قیمت سکه طلا در تالار نقره‌ای سبزپوش بود. با این حال این میزان نسبت به هفته گذشته رشدی نداشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این مدت سکه رفاهی به عنوان پرمعامله‌ترین نماد این بخش از بازارهای مالی ایران 0.33 درصد رشد قیمت داشته و در محدوده 27 میلیون و 75 هزار تومان قیمت خورده است. سایر نمادها نیز با اندکی اختلاف تغییرات هم شکل را به نمایش گذاشتند. در صندوق‌های سکه نیز تغییرات قیمت تقریباً متناسب بود با این تفاوت که بر خلاف رشد 0.33 درصدی نماد «عیار» در نماد «طلا» قیمت‌ها تا 0.5 درصد نیز رشد کرد.

کاهش حجم و ارزش معاملات پلیمری در هفته سوم مرداد ماه