به گزارش اکوایران، سهام شرکت پتروشیمی نوری در بازار دوم بورس تهران با نماد نوری شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت پتروشیمی نوری در حال حاضر 124 هزار و 596 میلیارد تومان است که یکی از 20 شرکت بزرگ بورس تهران به شمار می‌رود. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به تنهایی بیش از 68 درصد از سهام پتروشیمی نوری را تحت تملک دارد. در هفت ماهه امسال نزدیک به 55 درصد فروش نوری در بازارهای داخلی عرضه شده و 45 درصد نیز به صورت صادراتی به فروش رسیده است. برش سنگین اصلی‌ترین محصول صادراتی نوری در سال جاری بوده است اما فروش داخلی این مجموعه متنوع‌تر بوده و مخلوط رافینیت (A۹۲ , A۸۰) بیشترین سهم را از فروش داخلی نوری داشته و پس از آن نیز به ترتیب برش سبک و بنزن بیشترین فروش داخلی نوری را تشکیل داده‌اند.

در روز‌های اخیر خبر غیر رسمی  خرید ۲۰ درصد سهام پتروشیمی اروند توسط پتروشیمی نوری در بین فعالان بازار سهام دست به دست می‌شود؛ در این خبر گفته می شود که نوری اخیرا از محل گردش مالی بالای خود اقدام به خرید ترکیبی (نقد و اقساط) بلوک ۲۰ درصدی پتروشیمی اروند کرده است. اروند از شرکت های ارزشمند بازار سرمایه و یکی از بزرگترین تولیدکننده های زنجیره PVC است که برخی خبرهای غیر رسمی دیگر از عزم سهامدار برای احداث فاز دوم این شرکت حکایت دارد.‌ پتروشیمی‌های کشور در سال جاری چالش‌های متعددی را بابت تعیین نرخ گاز خوراک و سوخت خود تجربه کرده‌اند.

افزایش 16 همتی فروش پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.  شرکت پتروشیثمی نوری در سال 1400 با 74 هزار و 595 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 6 هزار و 216 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. نوری در سال 1401 بیش از 43 درصد رشد درآمدزایی داشت و با 106 هزار و 796 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 8 هزار و 900 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۷_۱۷-۰۸-۳۶

بیشترین میزان فروش ماهانه  شرکت پتروشیمی نوری در سال 1400 به بهمن ماه با 8 هزار و 367 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 12 هزار و 184 میلیارد تومان به شهریور ماه تعلق داشت و شهریور ماه 1401 با 110 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

توسعه افقی شهرها

شرکت پتروشیمی نوری در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال 71 هزار و 734 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 55 هزار و 819 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 29 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 15 هزار و 915 میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به مهر ماه با 15 هزار و 183 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مهرماه ماه با 135 درصد رشد تعلق گرفته است.

بازگشت حاشیه سود نوری به شرایط تعادلی

پتروشیمی نوری در سال‌های قبل با حاشیه سود ناخالص فصلی 20 درصدی و حاشیه سود خالص 15 درصدی سود‌اوری می‌کرد. پاییز و زمستان سال 1400 موجب ریزش حاشیه سود این مجموعه شد که احتمالا با محدودیت‌های گازی شکل‌گرفته است. در سال گذشته این مسئله شدیدتر شد اما عملکرد بهار امسال شرکت پتروشیمی نوری و تکمیل این روند در تابستان موجب شد تا شرایط سخت این شرکت در فصول سرد سال اندکی بهبود یابد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۷_۱۷-۰۸-۳۶ (2)تحلیل بنیادی سهام دجابر / ضعف داروسازی جابر ابن حیان در سود‌آوری