به گزارش اکوایران، هند عوارض واردات خودروهای الکتریکی را برای آن دسته از شرکت‌های جهانی که خواستار ایجاد کارخانه‌های خود در هند هستند، کاهش داده است.

براساس گزارش بلومبرگ، این تصمیم هند برای جذب شرکت‌های بزرگ صنعت خودروهای الکتریکی از جمله تسلا پیش از برگزاری انتخابات این کشور انجام شده است.

برای برخوردار شدن از کاهش عوارض واردات، شرکت‌ها باید دست‌کم 41/5 میلیارد روپیه (500 میلیون دلار) سرمایه‌گذاری انجام دهند و طی سه سال، تولید خودروهای الکتریکی در کارخانه‌های خود در هند را آغاز کنند.

واردات تمام خودروهای الکتریکی از قیمت 35 هزار دلار باعث کاهش 15 درصدی عوارض واردات برای پنج سال می‌شود. شرکت‌هایی که به سرمایه‌گذاری بیش از 800 میلیون دلار متعهد می‌شوند‌، می‌توانند هشت هزار خودرو به شکل سالانه و در مجموع 40 هزار خودروی الکتریکی را با کاهش عوارض وارد کنند.

این تصمیم هند به عنوان یک پیام خوشامدگویی برای شرکت مطرح تسلا که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت دارد، در نظر گرفته می‌شود. شرکت تسلا در سال‌های اخیر برای فروش خودروهای خود در هند با این کشور مذاکراتی انجام داده است، اما ایلان ماسک اعلام کرده بود مالیات‌های بالا باعث شده شرکتش نتواند خودروهای خود را در هند به فروش برساند. برای تسلا، ورود به بازار پرجمعیت‌ترین کشور جهان که در آن مصرف‌کنندگان طبقه متوسط در حال روی آوردن به خودروهای الکتریکی هستند، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

ایلان ماسک در سال گذشته میلادی اعلام کرد تسلا یک سرمایه‌گذاری قابل توجه در هند انجام خواهد داد و او شخصا در سال 2024 از هند بازدید می‌کند. ایلان ماسک همچنین هند را دارای یک پتانسیل بزرگ برای تولید برق پایدار از طریق انرژی خورشیدی و بادی می‌‌داند.

سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های جهانی می‌تواند باعث بهبود روند تغییر هند به سوی خودروهای الکتریکی شود. طبق اطلاعات بلومبرگ، از میان تمام خودروهای سواری به فروش رفته در هند در سال 2023 میلادی تنها 2/3 درصد آن‌ها خودروهای برقی بوده‌اند. مصرف‌کنندگان هندی به علت قیمت بالای خودروهای برقی و نبود زیرساخت‌های کافی برای شارژ آن‌ها، استقبال قابل توجهی برای خرید این خودروها نشان نمی‌دهند.