به گزارش اکوایران، فیلیپ بریدلاو، فرمانده سابق نیروهای متحد اروپا در مصاحبه‌ای با نیوزویک سه سناریو برای جنگ اوکراین مطرح کرد که در مورد از آن‌ها، پوتین برنده جنگ بود.

او به نیوزویک گفت: «اگر روشمان را تغییر ندهیم، در نهایت اوکراین خواهد باخت؛ زیرا روسیه جمعیت و عمق بیشتری نسبت به اوکراین است».

بریدلاو خاطرنشان کرد: «اگر غرب اوکراین را رها کند، دلیرانه خواهد جنگید، اما ده‌ها هزار اوکراینی دیگر خواهند مرد و در نهایت، روسیه تمام این کشور تحت سلطه خود درآورده و بار دیگر دست‌نشانده مسکو خواهد شد».

اما به گفته بریدلاو که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به عنوان فرمانده ناتو شاهد عواقب الحاق شبه‌جزیره کریمه توسط پوتین بود، همچنان سناریویی برای پیروزی اوکراین وجود دارد.

پل کریمه روسیه اکراین

این ژنرال چهارستاره گفت: «اگر غرب تصمیم بگیرد کمک‌های لازم را به اوکراین بدهد، این کشور در جنگ پیروز خواهد شد و جنگ دقیقاً همانطور که سیاستگذاران غربی می‌خواهند پایان خواهد یافت».

نیاز به تسلیحات غربی بیشتر باعث شد که ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در این هفته با گله‌مندی بگوید که جنگ علیه پوتین، فقط نبردی متعلق به کیف نیست. رئیس‌جمهور اوکراین در روز پنجشنبه گفت: «تا زمانی که همه با هم کار پوتین را تمام نکنیم، او متوقف نخواهد شد».

در همین حال، پس از آنکه شاخه‌ای از حزب جمهوری‌خواه پیش از کریسمس راه تصویب بسته کمکی امنیتی ۶۱.۶ میلیارد دلاری اوکراین را مسدود کردند، قانونگذاران آمریکایی به واشنگتن بازگشتند.

در جریان تعطیلات کنگره و طی پنج روز سال جدید، اوکراین مورد بمباران روسیه قرار گرفت که طی آن بیش از ۵۰۰ موشک و پهپاد به سراسر کشور شلیک شد و مدارس، آپارتمان‌ها و یک زایشگاه ویران شد و ۴۵ نفر کشته شدند.

در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، رئیس‌جمهور سابق و متحدانش خواستار پایان‌دادن به کمک‌های اوکراین شده‌اند. کمک‌هایی که از آغاز جنگ تاکنون به ۷۹ میلیارد دلار رسیده که بالاترین رقم در جهان است.

تام مالینوفسکی، مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی و دستیار سابق وزیر امور خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار دولت اوباما گفت که مخالفت این جناح از جمهوری‌خواهان با کمک‌های اوکراین باعث شده که شانس پیروزی پوتین بیشتر شود.

او به نیوزویک گفت: «سؤالی که پیش روی رهبری جمهوری‌خواهان کنگره قرار دارد این است که آیا آن‌ها می‌خواهند به خاطر پیروزی پوتین سرزنش شوند؟ آن‌ها باید اکنون به این پرسش پاسخ دهند».

مایک جانسون کنگره آمریکا

این نماینده دموکرات سابق کنگره از ایالت نیوجرسی گفت: «بیشتر چیزها در کنگره را می‌توان به آینده موکول کرد. اگر یک روز شکست بخورید، همچنان فرصت مبارزه خواهید داشت؛ اما اوکراین نمی‌تواند در صورت شکست، به مبارزه خود ادامه دهد».

در حالی که جنگ ۲۴ فوریه وارد سومین سال خود می‌شود، درخواست‌های فزاینده‌ای از سوی برخی قانونگذاران آمریکایی به گوش می‌رسد که رهبر اوکراین می‌خواهند به مذاکره با روسیه تن دهد و در صورت لزوم، سرزمین‌های اشغالی را تسلیم او کند. با این حال، ارزیابی ماه دسامبر مؤسسه مطالعات جنگ پیامدهای وخیم توقف درگیری‌ها یا حتی بدتر از آن، پیروزی پوتین را توصیف کرد.

مبارزه آمریکا

اوکراین شکست‌خورده راه ارتش باتجربه روسیه که از نیروهای پیشاتهاجم مرزهای شرقی ناتو بسیار بزرگ‌تر هستند را هموار می‌کند. در این صورت، کشورهای شرق اروپا به سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته آمریکایی نیاز خواهند داشت که در این صورت، بازدارندگی آمریکا در برابر چین تضعیف می‌شود.

مؤسسه مطالعات جنگ، اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن‌دی‌سی نیز گفت که طی توقف درگیری‌ها، کمک به اوکراین سخت‌تر از زمانی است که نبرد ادامه دارد؛ زیرا به پوتین زمان می‌دهد تا برای سازماندهی مجدد و رویارویی با ناتو آماده شود.

مالینوسکی گفت: «نبرد اوکراین مبارزه آمریکاست. ما نمی‌خواهیم شاهد پیروزی پوتین باشیم. رسیدن به نتیجه مطلوب اوکراین و ایالات متحده در سال آینده، به تصویب این کمک‌ها بستگی دارد، زیرا اگر تصویب نشوند، پوتین اعتمادبه‌نفس، شتاب و اهرم به دست می‌آورد».

ضدحمله بزرگ اوکراین که در ژوئن ۲۰۲۳ با هدف بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی آغاز شد، نتایج مورد انتظار کیف یا متحدانش که با تسلیحات غربی مجهز شده بودند را به همراه نداشت.

بریدلاو گفت: «جنگ مانورمحور با برتری هوایی آغاز می‌شود. ما آنچه را که اوکراین برای ایجاد برتری هوایی نیاز داشت، ندادیم».

جنگ اوکراین

وی همچنین خاطرنشان کرد که تسلیحات کوتاه‌برد سیستم موشکی تاکتیکی (ATACMS) ساخت آمریکا که به اوکراین داده شد، نسخه‌ای قدیمی‌تر با کلاهک‌های مهمات خوشه‌ای بود که کارایی کمتری نسبت به نسخه‌های جدید دارد.

بریدلاو گفت: «آنچه که برای پیروزی نیاز دارند را به آن‌ها نمی‌دهیم. بلکه تنها تا حدی به آن‌ها کمک می‌کنیم که در جنگ دوام بیاورند. رهبران غربی از روی ترس عمل می‌کنند و به همین دلیل است که نمی‌توانند شکست پوتین را تصور کنند».

اشتباهات اوکراین

گوستاو گرسل، کارشناس ارشد سیاست شورای روابط خارجی اروپا به نیوزویک گفت که ضدحمله اوکراین به خاطر تحویل آهسته خودروهای مانور زرهی با اخلال روبرو شد.

او گفت که اگر در زمانی که یکپارچگی نیروهای مکانیزه اوکراین بهتر بود خودروهای جنگی آمریکایی بردلی و تانک‌های آلمانی لئوپارد تحویل داده می‌شد، مؤثرتر می‌بودند. همچنین، جنگ باخموت در استان دونتسک هزینه بسیار بالایی داشت. او گفت: «اوکراین اشتباهاتی مرتکب شد. اوکراین برای مدتی طولانی در باخموت گیر کرده بود و تعداد زیادی از افراد باتجربه را از دست داد».

گرسل افزود: «آنها آموزش کافی برای جنگ مانورمحور و تیپ‌های تهاجمی خود انجام ندادند. آن‌ها به تیپ‌های جدید ایمان داشتند. ما از جنگ جهانی دوم می‌دانیم که واحدهای جدید به زمان نیاز دارند. بهتر است که تجربه‌های موجود را به تیپ‌ها یا تشکیلات منتقل کرد».

جنگ اوکراین

تنها به خاطر عدم پوشش هوایی نبود که به ضدحمله اوکراین بی‌نتیجه ماند. گرسل گفت: «غرب وفق‌پذیری سریع جنگ الکترونیک روسیه که توانست خود را با مهمات دقیق کنترل‌شده جی‌پی‌اس‌محور تطبیق داده و آن تضعیف کند، دست‌کم گرفت».

گرسل خاطرنشان کرد: «من عمیقاً برای امسال نگرانم زیرا سال بسیار سختی برای اوکراین خواهد بود. ما تولید مهمات خود را حتی برای توپخانه و خمپاره‌های ساده تا حدی افزایش نداده‌ایم که بتوان به اوکراین برتری آتش داد». او امیدوار بود که اگر زنجیره تأمین تسلیحات و آموزش نیروهای اوکراینی بهبود یابد، سال ۲۰۲۵ بهتر خواهد بود.

استراتژی جنگ سرد

دستاوردهای سال ۲۰۲۲ اوکراین شامل بازپس‌گیری خارکف و خرسون، عقب‌راندن نیروهای روسیه از کیف و واردکردن ضرباتی به ناوگان دریای سیاه پوتین بود که تا امروز ادامه دارد. ویکتور کوالنکو، تحلیلگر دفاعی و سرباز سابق اوکراینی به نیوزویک گفت که اما دستاوردهای قبلی الهام‌بخش زلنسکی و دولت بایدن شد تا با ضدحمله ۲۰۲۳، «اهدافی غیرواقعی» داشته باشند.

او افزود: «فکر می‌کنم زمان سختی برای متحدان غربی اوکراین رسیده که به استراتژی اثبات‌شده جنگ سرد روی بیاورند. این به معنای بازدارندگی و مهار روسیه به هر قیمتی در هر کجا که نیاز باشد».

اوکراین می‌تواند به برخی نکات مثبت عمده اشاره کند. این کشور تقریباً کنترل کامل شمال غربی دریای سیاه را به دست گرفته و نیروی دریایی روسیه را به شرق و جنوب شرق عقب رانده است. در خشکی، نیروهای اوکراینی به قدری پیشروی کرده که توانند استفاده از آتش توپخانه کوتاه‌برد به سمت پل زمینی کریمه را آغاز کنند.

اما مرحله بعدی جنگ که امنیت چند دهه آینده اروپا را شکل خواهد داد، تنها مربوط به کمک ایالات متحده نیست. ماه گذشته بسته، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان بسته کمکی ۵۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای اوکراین را وتو کرد. زلنسکی گفت که بدون این بسته، بقای کیف برای سومین سال جنگ دشوار خواهد بود.

ولودمیر زلنسکی

کوالنکو گفت: «حمایت غرب از اوکراین باید دوباره بر ساخت استحکامات و قابلیت‌های دفاعی چندلایه در اوکراین، آموزش نیروهای تازه‌نفس و تقویت تولید تسلیحات آن‌ها متمرکز شود تا هرگونه تلاش روسیه برای حمله یا تصرف بیشتر زمین‌های آن‌ها با مقاومت سختی مواجه شود».

او افزود: «ولادیمیر پوتین به دنبال جایی است که بتواند دست برتر را به دست بیاورد. اما انتقال استراتژی کنونی اوکراین به استراتژی دفاعی، همراه با بازدارندگی، واقعاً به او مزیتی نمی‌دهد، زیرا اوکراینی‌ها به هر حال تسلیم نخواهند شد».