به گزارش اکوایران، ماجرای عشق و عاشقی ابرستاره موسیقی پاپ و ستاره مطرح لیگ راگبی شبیه داستان‌های رمانتیک سریال‌های آمریکاییست که آن را در ۱۰ میلیون ضرب کرده باشید. اما در آمریکای ۲۰۲۴، خبری از داستان‌های فانتزی و خیالی نیست.

به نوشته مَت هَریس در وبگاه نشنال اینترست، داده‌های افکارسنجی نشان می‌دهند که اکثر آمریکایی‌ها به رابطه عاشقانه تیلور سوئیفت و تراویس کِلسی، بازیکن مشهور تیم راگبی «کانزاس سیتی چیفس» به دیده خوبی نگریسته و تأثیر این پاپ‌استار بر لیگ ملی راگبی آمریکا را مثبت ارزیابی می‌کنند. در حالی که قرار است تیم کانزاس سیتی برای چهارمین بار طی پنج سال گذشته در لیگ برتر راگبی حضور یابد، سوئیفت نیز می‌خواهد در کنسرت‌های جهانیش از تیم نامزدش حمایت کند؛ اتفاقی که وحشت دستگاه تبلیغاتی راست‌گرایان آمریکا را برانگیخته است.

جسی واترز، مجری فاکس نیوز مدعی شده که ممکن است سوئیفت عضو نیروهای پنتاگون بوده و از او برای مبارزه با نشر اطلاعات نادرست آنلاین استفاده می‌شود. ویوک راماسوامی، نامزد سابق ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه نیز در توییتی نوشت که باور دارد رابطه این زوج به طور مصنوعی توسط رسانه‌ها بولد شده و قرار است بعداً، سوئیفت از جو بایدن حمایت کند. شبکه راست‌گرای OAN از این زوج به عنوان «عملیات روانی عظیم لیگ برتر راگبی» یاد کرد؛ یک کمپین شستشوی مغزی که برای گمراه‌کردن مردم طراح شده است.

تیلور سوئیفت

شاید بتوان اقبال محافل راست افراطی به این ایده که رابطه سوئیفت و کلسی نوعی توطئه «دولت پنهان» است را همخوانی آن با دیگر تئوری‌های توطئه راست‌گرایان دانست.

لرزه سوئیفت در لیگ راگبی

سوئیفت در گذشته از دموکرات‌ها، از جمله جو بایدن در سال ۲۰۲۰ حمایت کرده است. کلسی نیز اگرچه زیاد سیاسی نبوده، اما در تبلیغات تبلیغ واکسن کرونای شرکت فایزر حضور داشت.

جمهوری‌خواهان (بیش از دموکرات‌ها) بدون شواهد معتقدند که گروهی مخفی از حاکمان و نخبگان جهان را کنترل کرده یا اینکه واکسن‌ها باعث اوتیسم می‌شوند. اگرچه هنوز در مورد تئوری‌های فاکس نیوز و اتاق پژواک جناح راست مبنی بر نقش جناح چپ در رابطه سوئیفت و کلسی افکارسنجی انجام نگرفته، اما حاوی عناصری از تئوری‌های توطئه مشابه بوده که شکل‌دهنده تفاوت دو حزب است.

دیدگاه‌ها در مورد خود سوئیفت نیز به شکل مشابهی دوقطبی شده است. تقریباً تمام گروه‌های آمریکایی دید مثبتی به این خواننده دارند؛ اگرچه جمهوری‌خواهان تنها افرادی هستند که میان آن‌ها، تعداد دوستداران و مخالفان سوئیفت یکسان است.

تیلور سوئیفت عنصری منحصر به فرد را به جمع طرفداران راگبی آورده است. از زمانی که در سال ۲۰۱۴، هواداران فکر می‌کردند جان بون جُووی (خواننده و گیتاریست آمریکایی) می‌خواهد تیم «بوفالو بیلز» را خریده و به شهر تورنتو منتقلش کند، تا کنون ندیده‌ام که طرفداران این‌گونه به یک پاپ‌استار خصومت بورزند.

با این حال، به عنوان یک دانشمند علوم سیاسی می‌دانم که باید ارزش سیاسی هر یک از این مسائل مشخص شود.

اوپرا، اوباما و سلبریتی‌ها

در پس‌زمینه این تئوری‌های توطئه این احتمال وجود دارد که ممکن است تیلور سوئیفت از جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ علیه ترامپ حمایت کند. طبق گزارش‌ها، کمپین ترامپ در مورد چنین احتمالی اندیشیده، با متحدانش درباره یک «جنگ مقدس» علیه سوئیفت گفتگو داشته و راه‌هایی را برای معرفی او به عنوان یک سلبریتی چپ‌گرا که پیش‌برنده برنامه‌های نخبگان حزب دموکرات است را مطرح کرده‌اند.

اما چنین حمایتی چقدر اهمیت دارد؟

در ادبیات علوم سیاسی، یکی از نمونه‌های بارز قدرت حمایت چهره‌های مشهور، حمایت اوپرا وینفری از باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ است. وینفری در جریان انتخابات مقدماتی از اوباما در مقابل هیلاری کلینتون حمایت کرد.

اوپرا وینفری و باراک اوباما و میشل اوباما

نویسندگان یک مقاله علمی در مورد این ماجرا نوشتند که حمایت وینفری باعث شد شرکت‌کنندگان در این تحقیق بگویند: «شانس اوباما برای پیروزی را بیشتر دانسته و به احتمال زیاد حاضرند که خودشان نیز به او رأی دهند». به عبارت دیگر، حمایت این سلبریتی به ارتقای درک عمومی از قابلیت اوباما به عنوان یک نامزد کمک کرد.

اما حمایت سوئیفت از بایدن متفاوت خواهد بود.

پایگاه هواداران سوئیفت (معروف به سوئیفتی‌ها) عمدتاً ساکن حومه شهر و جوان هستند. تقریباً نیمی از آن‌ها را نسل هزاره‌ای تشکیل داده و بیش از ۱۰ درصد نیز متعلق به نسل زِد هستند. سوئیفتی‌ها بخشی از جامعه جوانانی هستند که سیاستمداران طی دهه‌ها تلاش کرده‌اند نظرشان را جلب کنند. همچنین در شکاف شهری و روستایی، ساکنان حومه شهرها به طور فزاینده‌ای به میدان نبرد انتخابات تبدیل شده‌اند. تنها یکی از پست‌های اینستاگرامی سوئیفت در سال ۲۰۲۳، به ثبت‌نام ۳۵ هزار رأی‌دهنده جدید منجر شد و نشان داد که او می‌تواند در جذب آرای جدید برای بایدن ارزشمند باشد.

اما دامنه اثرگذاری حمایت سوئیفت نسبت به حمایت اوپرا کمتر است؛ زیرا بایدن نامزد بلامنازع حزب دموکرات بوده و به عنوان رئیس‌جمهور مستقر در انتخابات شرکت می‌کند.

علاوه بر این، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ممکن است حمایت سوئیفت اساساً بی‌تأثیر باشد؛ به طوری که ۱۸ درصد مردم گفته‌اند که احتمالاً به نامزد مورد حمایت سوئیفت حمایت رأی داده و ۱۷ درصد نیز گفته‌اند که احتمالاً به نامزد مورد حمایت سوئیفت رأی ندهند.

حتی این اعداد نیز ممکن است تحت تأثیر استدلال وابستگی‌های حزبی باشد؛ پدیده‌ای که باعث می‌شود هویت حزبی افراد ادراک آن‌ها از اطلاعات را شکل دهد. ممکن است حمایت قبلی سوئیفت از دموکرات‌ها و جریان چپ باعث شده که صرف نظر از تأثیر حمایت او بر رأی مردم، حامیان و مخالفان سوئیفت از نظرسنجی‌ها برای ابراز حمایت یا عدم رضایت از او استفاده کرده باشند.

سراب سوئیفتی

نهایتاً حمایت سوئیفت می‌تواند نظر عده اندکی را تغییر دهد؛ اما بسیاری از عوامل دیگر در انتخابات سراسری نقش دارند. این عوامل خصوصاً در رقابت میان بایدن و ترامپ که هر دو به عنوان فرمانده کل خدمت کرده‌اند، صادق است؛ اتفاقی که در سیاست آمریکا نادر است.

بنابراین، شاید حمایت سوئیفت به خودی خود، کمتر از واکنش دونالد ترامپ به حمایت سوئیفت از بایدن اهمیت داشته باشد.

انتخابات آمریکا دونالد ترامپ

نظرسنجی عمومی پس از اظهارات سال ۲۰۱۶ ترامپ در هالیوود اکسس نشان داد که اکثریت زنان و مردان بر این باورند که ترامپ برای زنان احترام کمی قائل بوده یا اصلاً احترام قائل نیست. اما در واقع، ترامپ موفق شد تعداد زنان حامی خود در سال ۲۰۲۰ را افزایش دهد.

حمایت سوئیفت از بایدن می‌تواند واکنش تند ترامپ را به همراه داشته باشد. شاید تأثیر پاسخش بر نحوه نگرش رأی‌دهندگان، مهم‌تر از حمایت سوئیفت از بایدن باشد.