به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر ارمنستان هشدار داد آذربایجان ممکن است جنگ را بر سر روستاهای مرزی مورد مناقشه آغاز کند و اگر ارمنستان چهار روستای آذربایجان را پس ندهد تا پایان هفته با جنگ مواجه خواهد شد.

به نوشته الجزیره، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفته است که اگر کشورش کوتاه نیاید و چهار روستای مرزی را که از اوایل دهه 1990 در اختیار این کشور است، بازنگرداند، ممکن است با جنگ با جمهوری آذربایجان روبرو شود.

در ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر شد، پاشینیان در جلسه‌ای با ساکنان منطقه تاووش در شمال ارمنستان، نزدیک به رشته‌ای از روستاهای متروک آذربایجانی که ارمنستان از اوایل دهه 1990 کنترل کرده است، صحبت می‌کرد.

این چهار روستا که بیش از 30 سال خالی از سکنه بوده اند، برای ارمنستان ارزش استراتژیک دارند زیرا در جاده اصلی بین ایروان و مرز گرجستان قرار دارند.

آذربایجان گفته است که بازگرداندن اراضی خود را شرط لازم برای توافق صلح برای پایان دادن به سه دهه درگیری بر سر منطقه قره باغ کوهستانی است.

 پاشینیان در کلیپ ویدیویی که توسط دولتش پخش شد به مردم محلی گفت که عدم مصالحه بر سر روستاها می تواند «تا پایان هفته» به جنگ با آذربایجان منجر شود. اوگفت: «حالا می‌توانیم اینجا را ترک کنیم و به [آذربایجان] بگوییم که نه، ما کاری انجام نمی‌دهیم. این به این معنی است که در پایان هفته جنگ آغاز خواهد شد».

ارمنستان در ماه سپتامبر متحمل شکست بزرگی شد، زمانی که نیروهای آذربایجان در یک حمله برق آسا، قره باغ کوهستانی را بازپس گرفتند و تقریباً تمام ارمنی‌های آن منطقه که تخمین زده می‌شود 100000 نفر بودند، به ارمنستان فرار کردند.