به گزارش اکو ایران،  متغیرهای کلان اقتصادی در بهمن ماه از سوی بانک مرکزی منتشر شده و در آن روند پایه پولی و نقدینگی در کشور شیبی صعودی گرفته اند. این آمارها همواره با یک ماه تاخیر  در اختیار عموم قرار داده می شود و رصد تغییرات آن می تواند گویای وضعیت تغییرات تورمی در کشور باشد.

روند صعودی در رشد پایه پولی بهمن 1400

در بهمن ماه حجم پایه پولی در ایران با  رشدی 2.2 درصدی به 580 هزار میلیارد تومان رسیده و روندی صعودی را ثبت کرد. این درحالی است که سرعت افزایش ماهانه این شاخص در دی ماه کاهش پیدا کرده بود و اکنون روند صعودی که از ابتدای مهر آغاز کرده بود را دوباره تدوام بخشید.

این رشد در ماه گذشته معادل با 1.3 درصد ثبت شده بوده و اکنون 0.9 واحد درصد بیشتر شده است.

این میزان افزایش ماهانه در رشد پایه پولی می تواند مرتبط با روند صعودی اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی یا روند افزایشی عملیات بازار باز در این ماه باشد.

مقایسه نقطه ای این متغیر نیز نشان می دهددر یک سال گذشته پایه پولی در ایران 144 هزار میلیارد تومان افزایش داشته که به لحاظ درصدی معادل با 33.2 درصد به ثبت رسیده است.

پایه پولی

روند صعودی رشد ماهانه نقدینگی در بهمن 1400

رشد نقدینگی نیز همانند پایه پولی در ماه دوم زمستانی 1400 سیری صعودی را ثبت کرد. در همین رابطه آمارهای به ثبت رسیده از تغییرات در این متغیر نشان می دهد در بهمن ماه نقدینگی ایران با 2.7 درصد رشد ماهانه به 4 هزار و 624 هزار میلیارد تومان رسید. این رشد در مقایسه با دی ماه 1.1 واحد درصد بیشتر بوده و در صدر رشد ماهانه 4 ماه اخیر قرار گرفته است.

حجم افزوده شده نقدینگی در این ماه نیز برابر با 122 هزار میلیارد تومان بوده که در این 4 ماه سابقه نداشته است.

مقایسه نقدینگی بهمن ماه با سال گذشته نیز نشان می دهد در این فاصله تقریبا هزار و 314 همت به این شاخص افزوده شده است. این مقایسه به لحاظ درصدی حاکی از رشدی 39.7 درصدی بوده است. البته بر طبق آمار و ارقام بانک مرکزی در این خصوص  2.7 واحد درصد از آن مربوط به افزایش پوشش آماری بوده و این نهاد معتقد است آثار پولی ندارد. 

به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به بهمن‌ماه 1400 معادل 37.0 درصد بوده است.

این رشد در مقیاس 11 ماهه برابر با 33 درصد بوده که در صورت حذف اثرات مربوط به پوشش آماری معادل با 30 درصد محاسبه خواهد شد.

سطح بالای ضریب فزاینده نقدینگی در کشور

ضریب فزاینده نقدینگی حاصل از تقسیم نقدینگی بر پایه پولی در هر بازه زمانی به دست می آید. این رقم نشان می دهد در کشور با هر افزایش در پایه پولی چه میزان خلق نقدینگی صورت می گیرد که برخی شرایط می تواند موضوعی خطرناک از حیث افزایش تورم در کشور را به همراه داشته باشد.

این رقم اکنون به 7.96 رسیده  از ماه قبل اندکی بیشتر شده است. سطح نزدیک به 8 در این شاخص گویای آن است که هر میزان افزایش در پایه پولی با قدرت 8 برابری می تواند منجر به خلق نقدینگی شود. اگر این نقدینگی همراه با رشد تولید در کشورنباشد می تواند تورم را به سطوح بالاتری منتقل کند.

پایه پولی