به گزارش اکوایران، شاخص قیمت کالا های وارداتی در زمستان نسبت به پاییز 1400 بالغ بر 50 درصد افزایش یافته است. همچنین تورم نقطه ای اقلام وارداتی نیز در زمستان بالغ بر 470 درصد به ثبت رسیده است. در حالی که تورم اقلام وارداتی در پاییز نسبت به تابستان 1400 کاهش یافته بود، بار دیگر این شاخص در زمستان روند صعودی به خود گرفته و نسبت به پاییز نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است. بر خلاف دو شاخص تورمی فصلی و نقطه به نقطه، تورم سالانه در زمستان نسبت به پاییز کمی کاهش یافته است، با توجه به روند صعودی تورم نقطه به نقطه پیش بینی می شود طی فصول آتی تورم سالانه نیز افازیش یابد. در این گزارش به بررسی تورم اقلام وارداتی به اقتصاد ایران در زمستان سال گذشته پرداخته شده است.

تورم فصلی در زمستان بالا رفت

تورم فصلی کالاهای وارداتی به کشور در زمستان 1400 حدود 53 درصد افزایش داشته است، به بیان دیگر متوسط وزنی قیمت کالا های وارد شده به کشور در زمستان سال گذشته نسبت به پاییز 53.2 درصد افزایش داشته است. این در حالیست که تورم فصلی پاییز 1400 حدود 48 درصد به ثبت رسیده بود. بررسی ها نشان می دهد تورم فصلی اقلام وارداتی در تابستان سال گذشته حتی از زمستان هم بالاتر بوده است.

 شاخص تورم فصلی بر مبنای دلاری، تورمی معادل 12 درصد را به ثبت رسانده است که تقریبا با تورم پاییز برابر است. در میان گروه کالاهای وارد شده به ایران، گروه «چربی ها و روغن های حیوانی یا نباتی» با ثبت تورم 4.5 درصدی کمترین تورم را به ثبت رسانده است. تورم فصلی گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادورات برقی و...» در زمستان گذشته 56.4 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین تورم فصلی به ثبت رسیده در میان تمامی گروه های وارداتی است. با توجه به بالا بودن وزن واردات ماشین آلات و ادوات برقی در سبد وارداتی اقتصاد ایران، باعث شده است که نرخ تورم کل نیز در زمستان بسیار بالا به ثبت برسد.

photo_2022-06-14_12-42-55

تورم نزدیک به 500 درصد

تورم نقطه به نقطه اقلام وارداتی در زمستان 1400 بالغ بر 475 درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر میانگین قیمت کالاهای وارداتی در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال 99، 475.1 درصد افزایش یافته است. آمار ها نشان می دهد تورم نقطه به ثبت رسیده در زمستان نسبت به پاییز حدود 29 درصد افزایش داشته است. این در حالیست که تورم نقطه ای اقلام وارداتی بر مبنای دلاری آن در زمستان نسبت به پاییز نه تنها افزایشی نداشته بلکه یک درصد کاهش هم داشته است. این موضوع بیانگر کاهش ارزش ریال در یکسال گذشته است.

در میان گروه های وارداتی کمترین تورم نقطه ای مربوط به گروه«پوست خام، چرم و اشیا ساخته شده از این مواد» با نرخ 0.6 درصد و گروه«ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اداوات برقی» با به ثبت رساندن تورم 549.5 درصدی، بیشترین تورم نقطه به نقطه زمستان را در میان تمامی گروه های وارداتی به ثبت رسانده اند.

شاخص تورم از منظر سالانه کاهش یافت

تورم سالانه اقلام وارداتی به کشور در زمستان 1400 حدود 471 درصد به ثبت رسیده است، به بیان دیگر میانگین سطح عمومی قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به زمستان گذشته نسبت به میانگین سطح قیمت های وارداتی در چهار فصل منتهی به زمستان 99، 471.8 درصد افزایش داشته است. بر خلاف دیگر شاخش ها تورمی، شاخص تورم سالانه وارداتی در زمستان نسبت به پاییز کاهش داشته است. با توجه به اینکه تورم سالانه بازه زمانی بلتد تری را نسبت به دیگر شاخص ها مورد محاسبه قرار می دهد، پیش بینی می شود با توجه به روند صعودی تورم نقطه ای در زمستان تورم سالانه نیز در فصول آتی افزایش یابد.

 در میان گروه کالا های وارداتی به کشور گروه« آلات و دستگاه های اپتیک، عکاسی و سینماتوگرافی» بیشترین تورم سالانه را به ثبت رسانده اند، تورم سالانه این گروه کالا ها در زمستان 598.6 درصد برآورده شده است.

photo_2022-06-14_12-42-47