به گزارش اکوایران به نقل از اقتصاد نیوز، نرخ سودها در هفته سوم بهار 1401 روندی متفاوت را ثبت کرده است. در همین رابطه نرخ سود وام مسکن به کمترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسیده و نرخ سود بازار ثانویه نیز در حداقل خود در دو سال گذشته قرار گرفته است.

ثبات روند نرخ سود در بازار باز

یکی از بازار هایی که بانک مرکزی در آن می تواند با بسط و قبض نقدینگی در آن وضعیت دارائی های نهادهای مالی و نرخ سود بین بانکی را بهبود ببخشد بازار باز است. در این بازار بانک مرکزی با بسط پول در بانک ها از طریق خرید اوراق بدهی، با تاریخ سررسید و نرخ سود مشخص سعی دارد تا اهداف خود را در این زمینه تعالی بخشد.

در هفته منتهی به 11 فروردین رکورد تزریق هفتگی پول در بازار باز به بالاترین سطح خود در تاریخ این عملیات رسیده و در سطح 94 هزار و 500 میلیارد تومان قرار گرفت.

نرخ سود بسط پول در این بازار برابر با 19 درصد بوده که کمترین میزان این شاخص در دو سال گذشته بوده است.

رفتار کاهشی نرخ بهره در 1401 

در کنار بازار باز بانک ها می توانند در بازار بین بانکی نیز فعالیت کرده و با دادو ستد در آن بخشی از کسری ها را جبران کنند. در همین رابطه نهادهای مالی دارای مازاد می توانند با وام دهی به بانک های دارای کسری با تاریخ سررسید کوتاه مدت تر و نرخ سود توافقی وضعیت نهادهای مالی را بهبود بخشند.

نرخ موزون کشف شده دراین بازار از اهمیت بسزایی بخوردار بوده ونقش تعیین کننده در اقتصاد ایران دارد. بانک مرکزی با هدف کاهش این شاخص در هفته های اخیر به بسط بی شمار نقدینگی در بازار باز پرداخته و سعی داشته تا با هدف نجات بورس این متغیر را تنزل دهد. اما برخی معتقدند این سیاست خود می تواند از طریق ریخت و پاش بالای پول در نهادهای مالی موجب تورم زایی در کشور شود.

درنهایت نرخ سود در این بازار به 20.3 درصد رسیده و از هفته گذشته 0.6 واحد درصد کمتر بوده است.

نرخ سود

کف نشینی نرخ سود در بازار ثانویه

مشتریان اوراق در بازار اولیه اوراق بدهی می توانند این برگه ها را در بازار ثانویه خرید و فروش کرده و از این طریق هدف نقدشوندگی دارایی های مالی خود را پی گیری کنند.

نرخ سود کشف شده دراین بازار به عنوان حداقل نرخ سود در بازار های مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رصد نخستین هغته های سال 1401 نشان می دهد نرخ سود اوراق با سررسید یک ساله در پایان هفته سوم فروردین ماه به پایین تر از 22 درصد رسیده ودر کمترین سطح خود از ابتدای سال گذشته تا کنون بوده است.

اتفاقی که در سایر اوراق با سررسید های بالاتر نیز رقم خورده و روندی کاهشی را ثبت کرده است.

در پایان هفته سوم اوراق با سررسید دو ساله در سطح 22.5 درصد و نرخ سود اوراق با سررسید سه ساله نیز تا 23 درصد تنزل پیدا کرده که همانند اوراق یک ساله کمترین میزان این متغیر در دو سال گذشته به شمار می آید.

کاهش نرخ سود وام مسکن در بهار 1401

با شروع سال جدید هزینه وام مسکن نیز شروع به کاهش کرده و نرخ سود در این بازار نیز به تناسب کاهش هزینه تقلیل پیدا کرده است.

به طور کلی مشتریان می توانند با خرید اوراق از بانک مسکن از طریق تهیه اوراق تسه اقدام به اخذ وام کنند. قیمت این اوراق هر روز در بازار کشف شده و به همین علت نرخ سود واقعی نیز با تغییر هزینه اوراق مورد محاسبه قرار می گیرد. این نرخ در پایان هفته گذشته برابر با 20.7 درصد به دست آمده که کمترین میزان نرخ سود از ابتدای آذر ماه سال گذشته تا کنون بوده است.

به عبارت دیگر میتوان گفت کاهش هزینه اوراق تسه موجب تقلیل نرخ سود وام مسکن در این بازار شده است.

نرخ سود