به گزارش اکوایران، در اسفند ماه 1400 موتور تورم زای کشور از حرکت باز نایستاده و در پایه پولی و نقدینگی هم چنان مسیری صعودی را پیموده است.

این در حالی است که البته مقایسه نقطه ای متغیر های اقتصادی نشان از روند کاهشی این شاخص ها داشته است.

تشدید رشد ماهانه پایه پولی در پایان 1400

طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در اسفند ماه سال گدشته پایه پولی در کشور با رشد 3.81 درصد مواجه شده و به 602 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بررسی رشد ماهانه این شاخص در ماه های اخیر نشان از رکوردزنی پایه پولی در ماه های گذشته داشته است.

البته باوجود روند صعودی در رشد ماهانه شاخص پایه پولی در ماه های اخیر اما رشد نقطه ای این شاخص خبر از کاهش آهنگ افزایشی این متغیر کلان اقتصادی داشته است.

در همین راستا رشد نقطه ای پایه پولی در کشور برابر با 31.4 درصد بوده که در مقایسه با ماه های قبل افت قابل ملاحظه ای داشته است. این رشد در مرداد ماه برابر با 42.1 درصد بوده و در پایان امسال به 31.4 درصد رسیده است.

به طور کلی در میان آمارهای اقتصادی در ایران پایه پولی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که روند صعودی آن می تواند از حیث تورم زایی خطر آفرین باشد.  متغیر دیگری که در این مقایسه اهمیت بالایی دارد شاخص نقدینگی است.

پایه پولی

رشد 4.5 درصدی ماهانه نقدینگی در پایان 1400

در آخرین ماه سال 1400 نقدینگی روند صعودی خود را تداوم بخشیده و به 4 هزار و 832 هزار میلیارد تومان رسید. این شاخص در آمارهای  اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و چنان چه افزایش آن توام با رشد تولید در کشور و رشد بخش حقیقی اقتصاد نباشد می تواند تورم زا بوده و در نهایت قدرت خرید افراد را کاهش دهد.

در همین رشد ماهانه نقدینگی در کشور برابر با 4.5 درصد ثبت شده که در دوازده ماه اخیر سابقه نداشته است.

البته رشد ماهانه بالا در شاخص نقدینگی در پایان هر سال سنتی است که همه ساله در خصوص متغیرهای کلان تکرار شده و امسال نیز مستثنا از این رسم همیشگی نبوده است.

در این شاخص نیز با وجود رشد ماهانه بالا اما مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان از مسیر نزولی آهنگ افزایش نقطه ای در کشور داشته است.

در همین رابطه رشد نقطه ای نقدینگی در کشور تا میانه سال گذشته تا مرز 42 درصد رشد پیدا کرده اما دوباره در پایان سال نزولی شده و در سطح 39 درصد قرار گرفت.

به عبارت دیگر روند نقطه ای در این شاخص در حال کاهش بوده و آمارها حاکی از آن بوده که ضمن افزایش ماهانه اما آهنگ رشد در قیاس با موقعیت مشابه خود در سال گذشته کاهشی بوده است.

ضریب فزاینده نقدینگی نیز که حاصل از تقسیم نقدینگی بر پایه پولی است در این مقطع برابر با 8 به دست آمد.

پایه پولی