بعد از 9 روز سرمایه حقیقی از بورس، روز گذشته اقبال حقیقی‌ها به بازار سرمایه بیشتر شد و این معامله‌گران بیش از یکهزار میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند. این ورود پول درکنار افزایش ارزش معاملات خرد به بالای 3هزار میلیارد تومان، این خوش‌بینی را ایجاد کرده که سبزپوشی نماگرهای بازار در این هفته تداوم داشته باشد.

روز گذشته شاخص کل بورس بعد از 8 روز عملکرد منفی، مجددا مثبت شد و تا مرز ابرکانال 2میلیون واحدی بالا کشید. سایر نماگرهای بازار سرمایه هم وضعیت سبزی داشتند تا امیدها برای ثبت یک هفته سبز بیشتر شود.

اما معاملات امروز بازار سهام در حالی از ساعاتی دیگر آغاز می‌شود ک کارشناسان بر این باورند بازار از نظر بنیادی در وضعیت خوبی قرار دارد و حالا ک سایه جنگ گسترده از سر آن خارج شده، می‌تواند تحلیل‌پذیر عمل کند. به این معنا که نسبت به گزارش‌های شش ماهه و همچنین بسته حمایتی اعلام‌شده واکنش نشان دهد.

روز گذشته، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور درجلسه «هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس»‌، اعلام کرد سیاست اساسی دولت چهاردهم «پایدارسازی اقتصادی» و«تثبیت شاخص های کلیدی مطابق با راهبرد دولت» است. معاون اول رییس جمهور اذعان داشت که دولت چهاردهم درحوزه اقتصادی، بهبود معیشت مردم و حفظ ثبات بازار را از اصول مهم می‌داند و همه‌ بخش‌های اقتصادی باید تلاش کنند تا آرامش بازارها پیش از قبل تقویت شود. 

 

 رئیس سازمان بورس اوراق بهادار هم بعد از ارائه گزارشی جامع درباره راهکارهای ارتقاء و رشد بازاربورس، خواستار همکاری بانک مرکزی و نهادهای مالی در این حوزه شد.

وی اطلاعرسانی دقیق و صادقانه،‌ کنترل بازارهای موازی و کاهش نرخ تامین مالی، رفع موانع‌ سود‌آوری شرکت های بورسی را از جمله سیاست‌های تاثیر گذار بر رشد بازار سهام برشمرد و از اجرای برنامه «اصلاح سودآوری شرکت ها» در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ خبر داد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز در این جلسه خواستار تجدید نظر در سیاست‌های کلان پولی و بانکی نظیرنرخ بهره، نظارت بر بانک‌ها و انتشار اوراق دولتی شد.

صحبت‌هایی که همگی در راستای توجه دولت به بازار سرمایه و از جنس حمایت بود. باید دید بازار آیا این وعده‌ها را به فال نیک می‌گیرد یا همچنان دل به وعده‌ای خوشرنگ و روی مقامات نمی‌دهد.