فرانتس بکن باوئر

فرانتس بکن باوئر، اسطوره تیم فوتبال آلمان و بایرن مونیخ که به قیصر فوتبال جهان مشهور بود در سن 78 سالگی درگذشت.

«بکن باوئر» در کنار «ماریو زاگالو» و «دیدیر دشامپ» یکی از سه مردی بود که هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی جام جهانی فوتبال را بالای سر برده است.

فرانتس در سال 1945 در شهر مونیخ به دنیا آمد و از سال 1964 به تیم بایرن مونیخ رفت و سال‌ها برای این تیم توپ زد.

او که یکی از نامدارترین ستاره‌های تیم ملی آلمان غربی و باشگاه بایرن مونیخ بود که از سال 1968 توسط طرفداران و رسانه‌ها در جهان، قیصر لقب گرفت.

 بکن باوئر در تیم ملی آلمان توانست به عنوان بازیکن در سال ۱۹۷۴ و به عنوان مربی در سال ۱۹۹۰ قهرمان جام جهانی شود.

او در سال 1971 کاپیتان تیم ملی آلمان شد و سال 1972 آلمان توانست برنده جام ملت‌های اروپا شود. سال 1974 بکن‌باوئر توانست برای تیم ملی کشورش جام جهانی را نیز به ارمغان بیاورد. او در سال 1977 بایرن مونیخ و همچنین تیم ملی را ترک کرد.

بکن باوئر پس از دو سال حضور در هامبورگ آلمان (1980–1982) با قهرمانی در بوندسلیگا در آن سال و یک فصل آخر با نیویورک کاسموس سرانجام در سال 1983 بازنشسته شد و با مستطیل سبز خداحافظی کرد.

در دوره بازیگری بکن باوئر در باشگاه بایرن مونیخ، این باشگاه سه قهرمانی لیگ متوالی از سال 1972 تا 1974 و یک هت تریک در لیگ قهرمانان اروپا (1974-1976) کسب کرد که باعث شد باشگاه افتخار حفظ جام را برای همیشه به ارمغان آورد.

فرانتس بکن باوئر

بکن باوئر یکی از 9 بازیکنی است که جام جهانی فوتبال، جام قهرمانان اروپا و دو توپ طلا را برده است.

او در سال 1998 نایب رئیس فدراسیون فوتبال آلمان شد.

فرانتس بکن باوئر در جریان جام جهانی 2006 به ایران آمد و درباره علی دایی گفت: «ایران نمی‌تواند سفیری بهتر از دایی داشته باشد».

در ژوئن 2014، بکن باوئر توسط کمیته اخلاق فیفا به مدت 90 روز از فعالیت مرتبط با فوتبال به اتهام اینکه از همکاری با تحقیقات مربوط به فساد مربوط به اختصاص جام‌های جهانی 2018 و 2022 به روسیه و قطر خودداری کرده بود، محروم شد.

بکن باوئر از آخرین بازمانده های نسل طلایی فوتبال است. پله، مارادونا و بسیاری دیگر از بزرگان فوتبال که نسل قبلی را به فوتبال علاقمند کردند اکنون مانند قیصر فوتبال آلمان در جمع ما حضور ندارند تا حداقل از جایگاه ویژه به تماشای مستطیل سبز بنشینند.

فرانتس بکن باوئر