photo_2024-09-16_14-21-33

اکوایران: مهندس، طراح موتورهای هواپیما و خودرو، بنیان‌گذار شرکت «Bentley Motors Limited» در منطقه کرکل‌وود در نزدیکی لندن در 18 ژانویه 1919. او را با عنوان «W.O.» می‌شناختند بدون نیاز به افزودن کلمه «بنتلی».

والتر اوون بنتلی در 16 سپتامبر 1888 به عنوان نهمین فرزند آلبرت بنتلی، یک تاجر بریتانیایی و امیلی نی واترهاوس متولد شد. از سال 1902 تا 1905 در مدرسه دولتی «کلیفتون کالج» در بریستول تحصیل کرد. در سن 16 سالگی از مدرسه خارج شد و به عنوان کارآموز مهندس راه‌آهن در خط ریلی گریت نورثرن در دانکاستر، یورکشایر شروع به کار کرد. «دبلیو. اُ» کارآموزی خود را در سال 1910 به پایان رساند و پس از آن به مدت کوتاهی در رشته مهندسی نظری در کنیگز کالج لندن مشغول تحصیل شد.

در سال 1912، والتر به همراه برادرش«اچ. ام» شرکت تازه تأسیس خود به نام «Bentley & Bentley Ltd» را راه‌اندازی کردند که در زمینه فروش خودروهای دی.‌اف.‌پی (Doriot, Flandrin & Parant، یک شرکت خودروسازی فرانسوی) تخصص داشت.

 W.O. و برادرش نمایندگی انحصاری فروش خودروهای فرانسوی دی.اف.پی در بریتانیا و کشورهای مشترک‌المنافع را به دست آوردند. این خودروهای فرانسوی به عنوان شاسی‌های آماده وارد می‌شدند و به سازندگان بدنه در لندن تحویل داده می‌شدند تا طراحی و ساخت سفارشی انجام شود.

والتر به کمک مکانیک فرانسوی خود، لرو موفق شد قدرت بیشتری از موتورهای این خودروها بگیرد. نتیجه آن، مدل «اسپید 40/12» بود که به‌طور اختصاصی توسط DFP برای Bentley & Bentley ساخته شد. بعد از مدتی، W.O. شروع به ساخت پیستون‌های آلیاژ آلومینیوم برای موتورهای DFP کرد.

d7fb6426fc8fcac58b7b7cf978f9f77c

با آغاز جنگ جهانی اول، والتر به تولید موتورهای چرخشی هواپیماهای نظامی روی آورد. همچنین، برنامه‌هایی برای ساخت خودروهایی به نام خودش را طراحی کرد. 

در طول جنگ، او به عنوان کاپیتان در نیروی دریایی سلطنتی خدمت می‌کرد و در بهبود طراحی و ساخت موتورهای «Clerget» برای هواپیماهای«Sopwith Camel» و «Sopwith Snipe» نقش اساسی داشت. این موتور‌ها به نام‌های «BR1 (Bentley Rotary 1)» و «BR2» شناخته می‌شدند که توسط هامبر ساخته می‌شدند. برای این دستاوردها، او نشان امپراطوری بریتانیا (MBE) و مبلغ 8000 پوند از کمیسیون جوایز مخترعان دریافت کرد.

تاسیس خودروسازی بنتلی

در ژانویه 1919، بلافاصله پس از پایان جنگ، W.O. و H.M. شرکت خودروسازی «Bentley Motors Limited» را تأسیس کردند. در اکتبر همان سال، اولین خودرو بنتلی با یک موتور چهارسیلندر 16 سوپاپه با قدرت 65 اسب‌بخار تکمیل شد. این خودرو اولین مدلی بود که به نشان مخصوص بنتلی و نماد بالدار آن مزین شد.

در ماه می 1923، جان داف و فرانک کلمنت با رانندگی یک مدل سه‌لیتری در اولین مسابقه لمان مقام چهارم را کسب کردند. یک سال بعد، این دو راننده اولین پیروزی را برای بنتلی در مسابقه لمان به دست آوردند. اما شرکت با مشکلات مالی روبرو شد. وولف بارناتو به کمک شرکت آمد، اما با آمدن وولف؛ والتر دیگر مالک شرکت نبود و به عنوان کارمند بارناتو مشغول به کار شد.

ONE-OF-THE-BEST

در نوامبر 1931، بنتلی به شرکت رولز رویس فروخته شد و W.O. همچنان به کار خود ادامه داد اما در سال 1935 به دلیل نارضایتی از شرایط کاری استعفا داد.

در سال 1935، شرکت خودروسازی لاگوندا توسط آلن گود خریداری شد و W.O. به لاگوندا پیوست. او در لاگوندا موتورهای جدیدی طراحی کرد. شاهکار او موتور «V12» بود که در سال 1937 عرضه شد. در سال 1947، استون مارتین شرکت را خرید و والتر به عنوان مهندس در آستون مارتین – لاگوندا  باقی ماند.

والتر اوون بنتلی در 13 آگوست 1971 در سن 82 سالگی درگذشت. همسرش مارگارت تا سال 1989 زنده بود. او هیچ فرزندی نداشت.