به گزارش اکوایران در سال های اخیر تعداد بیکاران سالانه پس از کرونا، هر سال کاهش ناچیزی را تجربه کرده است. اما به دلیل اینکه تعداد فارغ التحصیلان بیکار تقریبا حدود یک میلیون نفر باقی مانده است، در نتیجه این تغییرات سهم فارغ التحصیلان از بیکاران پس از کرونا به طور میانگین افزایش یافته است.

سهم فارغ التحصیلان از کل بیکاران به طور میانگین از نرخ 38.9 درصد در سال 99 به نرخ 40.7 درصد در سال گذشته رسیده است.

به بیان دیگر از هر 10 فرد بیکار در بازار کار 4 نفر از آنها دارا تحصیلات دانشگاهی هستند.

کاهش بیکاری فارغ التحصیلان در دوران کرونا

نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در انتهای 98 و ابتدای 99 کاهش یافت ولی این به معنای بهبود فضای کار نبوده است. در این برهه(آغاز قرنطینه ها به دلیل شیوع کرونا) تعطیلی مدارس و دانشگاه ها یکی از مهم ترین اتفاقاتی بود که در تاریخ آموزش رخ داد.

در نتیجه کاهش سهم فارغ التحصیلان از کل بیکاران در بازه زمانی شیوع کرونا متاثر از خروج عده ای از فارغ التحصیلان از بازار کار بوده است.

پر رنگ تر شدن نقش فارغ التحصیلان بیکار 

به طور میانگین در سال های گذشته سهم بیکاران فارغ التحصیل بالغ بر 40 درصد بوده است. به عبارتی دیگر 40 درصد از بیکاران جامعه افرادی هستند که حداقل یکی از مدارک آموزش عالی را کسب کرده اند.

این نرخ از سال 99 از 38.9 درصد افزایش یافته و به 40.7 درصد در سال 1401 رسیده است.

درحال حاضر بیش از 2.5 میلیون نفر بیکار در کشور ما وجود دارد که نزدیک یک میلیون نفر از آنها افرادی هستند که سال های پی در پی برای کسب مدارک دانشگاهی خود تلاش کرده اند.

علی رغم کاهش میانگین تعداد کل بیکاران در سه سال اخیر، تعداد فارغ التحصیلان ثابت مانده و این پدیده منجر به افزایش سهم بیکاران فارغ التحصیل از کل بیکاران جامعه شده است.

photo_2023-05-08_11-17-37