به گزارش اکوایران، به گفته سخنگوی کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از انتشار غیرمجاز اسناد محرمانه که حاوی جزئیات برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران بوده، عمیقاً نگران شده است.

درز اطلاعات

به نوشته نیوزویک، وبگاه اکسیوس در روز شنبه گزارش داد که دو سند اطلاعاتی آمریکا که جزئیات آماده‌سازی‌های اسرائیل برای حمله به ایران را نشان می‌دهند، در یک کانال نزدیک به تهران در اپلیکیشن تلگرام منتشر شد. روز یکشنبه، مدیران این کانال در بیانیه‌ای اعلام کردند که با ایران ارتباطی نداشته و توسط «گروهی مستقل و متشکل از روزنامه‌نگاران باتجربه» اداره می‌شود.

خبر مرتبط
جزئیات جدید از اسناد فاش شده جاسوسی آمریکا از اسرائیل/ تل‌آویو چگونه برای اقدام علیه تهران آماده می‌شود؟

اکوایران: مقامات آمریکایی در تلاشند منبع افشای اطلاعاتی را بیابند که تمرینات نظامی و استقرار تسلیحات اسرائیل برای اقدام احتمالی علیه ایران را توصیف می‌کند.

این اسناد دارای برچسب «بسیار محرمانه» به تاریخ ۱۵ تا ۱۶ اکتبر هستند. ظاهراً اسناد آمریکایی نشان‌دهنده «آماده‌سازی‌های کلیدی برای مهمات و فعالیت‌های پنهانی پهپادها» بوده و به احتمال زیاد، با حمله احتمالی اسرائیل به ایران مرتبط باشند.

مقامات آمریکایی در همان روز گفتند که انتشار غیرمجاز این اسناد محرمانه باعث آغاز تحقیقات رسمی از سوی دولت شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشستی خبری شدیداً بر جدیت وضعیت تأکید کرد و گفت که هنوز مشخص نیست اطلاعات از طریق افشاگری درز کرده یا هک شده است. او افزود که مقامات در این مرحله هیچ نشانه‌ای از «اسناد مشابهی که به طور عمومی منتشر شده باشند» ندارند. کربی با اعلام اینکه پنتاگون در حال بررسی موضوع است، گفت: «ما و رئیس‌جمهور شدیداً نگرانیم که اطلاعات محرمانه به طور غیرمجاز در دسترس عموم قرار بگیرد. این نباید اتفاق بیفتد و وقتی می‌افتد، غیرقابل‌قبول است».

جان کربی

اسنادی فاش‌شده به سازمان اطلاعات‌جغرافیایی ملی و سازمان امنیت ملی نسبت داده شده‌اند. این اطلاعات برای اعضای ائتلاف اطلاعاتی «پنج چشم» که شامل ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است، قابل اشتراک‌گذاری بود.

این اسناد همچنین جزئیات تحرکات استراتژیک نظامی اسرائیل برای آماده‌سازی حمله‌ای که به نظر می‌رسد پاسخی به حمله موشکی ۱ اکتبر ایران باشد را شرح داده‌اند.

پس از حمله ۱ اکتبر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد که ایران «امشب اشتباه بزرگی مرتکب شده و بهای آن را خواهد پرداخت». این سخن و اظهارات مشابه از سوی مقامات اسرائیلی به نگرانی‌ها درباره احتمال درگیری منطقه‌ای دامن زد.

رزماری کلانیک، روزنامه‌نگار و تحلیلگر امور دفاعی خاورمیانه پیشتر به نیوزویک گفته بود که این حمله به معنای «تشدید خطرناک» درگیری‌های چندماهه میان اسرائیل و گروه‌های مقامت متحد ایران، همچون حزب‌الله و حماس است.

در همین حال، پنتاگون به تحقیقات خود در مورد نقض اخیر اسناد محرمانه ادامه می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد آسیب‌پذیری اطلاعات حساس دولتی را دوباره برانگیخته است.

سناریوهای محتمل

در همین رابطه، تریتا پارسی، معاون اجرایی مؤسسه کویینسی در یادداشتی برای وبگاه ریسپانسبل استیت‌کرفت به پشت‌پرده و دست‌اندرکاران این افشای اطلاعاتی بزرگ پرداخت.

به نوشته پارسی، مقامات آمریکا در تلاش هستند تا مشخص کنند چگونه دو سند محرمانه و بسیار حساس ایالات متحده که جزئیات برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران را در اپلیکیشن تلگرام منتشر کرده‌اند، به بیرون درز کرده‌اند. به گفته نیویورک تایمز، این اسناد «طی روزهای اخیر» توسط سازمان اطلاعات جغرافیایی ملی آمریکا که اطلاعات و تصاویر جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌های جاسوسی آمریکا را تحلیل می‌کند، تهیه شده است.

پارسی معتقد است که چندین نظریه در مورد این گزارش‌های افشا شده وجود دارد.

سامانه تاد

نظریه اول می‌گوید که ایرانی‌ها با هک خدمات اطلاعاتی آمریکا، اسناد را به عنوان بخشی از عملیات روانی خود علیه اسرائیل افشا کرده‌اند. با توجه به هک‌های قبلی ایران، دور از ذهن نیست که آن‌ها توانایی هک کردن ایالات متحده را داشته باشند. ایرانی‌ها همچنین دارای انگیزه برای چنین کاری بوده، هرچند این نظریه همچنین نشان می‌دهد که شاید آن‌ها توانایی مقابله با حمله احتمالی اسرائیل را ندارند؛ یعنی حتی علی‌رغم دانش و هشدار قبلی که افشای اطلاعات برایشان فراهم آورده، آن‌ها در عوض تصمیم به نشت آن گرفته‌اند تا برنامه‌های اسرائیل را به تأخیر بیندازند.

نظریه دوم این است که یکی از افراد در داخل دولت آمریکا آن را افشا کرده، اما به نظر می‌رسد تحقیقات خود دولت بایدن چیز دگیری را نشان می‌دهد. اکنون بررسی آن‌ها به بازیگران خارجی رسیده است.

نظریه سوم می‌گوید که شاید خود دولت بایدن این نشت را ترتیب داده تا حمله اسرائیل را به تأخیر بیندازد. بایدن به وضوح جرأت «نه»گفتن به اسرائیل را ندارد، بنابراین به جای آن، اطلاعات را به صورت غیرمستقیم افشا می‌کند تا برنامه‌های اسرائیل را حداقل تا بعد از انتخابات آمریکا به تأخیر بیندازد؛ زمانی که شاید بتواند کمی جرئت بیابد.

نظریه چهارم این است که شاید اسرائیلی‌ها خودشان این اطلاعات را افشا کرده تا توجه ایران را منحرف کنند و آن‌ها را وادار سازند که در مکان‌های اشتباه به دنبال حمله بگردند.

خبر مرتبط
جزئیات اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران لو رفت؟/ اختلال عمدی در برنامه تل‌آویو؟

اکوایران، یک کانال تلگرامی مدعی افشای اطلاعات آمریکایی در مورد طرح‌های حمله احتمالی اسرائیل شد.

طبق نظریه پنجم، از آن‌جایی که تحقیقات دولت آمریکا به دنبال بازیگران خارجی بوده، سؤال این است که آیا یکی از متحدان نزدیک آمریکایی، مثلا کشوری از ائتلاف پنج چشم یا یک متحد ناتو که به اطلاعات پنج چشم دسترسی دارد، این اطلاعات را افشا کرده است؟ اگر چنین باشد، این اتفاق نشان می‌دهد که متحدان نزدیک آمریکا آن‌قدر از امتناع بایدن در جلوگیری از شروع بزرگترین جنگ خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم توسط نتانیاهو ناراضی هستند که دست به کار شده تا طرح‌های نتانیاهو را خنثی کنند.

یک دیپلمات غربی اخیراً به پارسی گفته که تنها راه توقف جنگ، وادارساختن کسانی است که در ماه جولای بایدن را از نامزدی حزب دموکرات کنار زدند به این‌که همان قدرت و نفوذ خود را برای بازداشتن نتانیاهو به کار بگیرند.