به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ - در دنیای غیرقابل پیش‌بینی، همیشه می‌توانیم حداقل برای یک چیز روی شبکه‌های اجتماعی حساب کنیم: درام و نمایش. سال گذشته نیز از این قاعده مستثنی نبود (به داستان توییتر نگاه کنید) و مطمئناً در سال ۲۰۲۳ موارد بیشتری در راه است.

شاید نتوانیم چند ماه آینده را پیش‌بینی کنیم، اما چهار داستان است که در چند ماه بعدی شاهدش خواهیم بود.

توییتر ماسک

ایلان ماسک در پی یافتن یک مدیرعامل برای توییتر است. اگرچه با باقی‌ماندن ماسک به عنوان مالک توییتر، سؤالاتی در مورد اهمیت این منصب مطرح می‌شود. با این حال، یافتن شخصی برای اداره روزمره توییتر کار بزرگی خواهد بود و می‌تواند به این معنا باشد که ماسک توجه خود را به سمت شرکت تسلا یا اسپیس‌ایکس معطوف خواهد کرد.

همچنین باید حواسمان به کسب‌و‌کار توییتر نیز باشد؛ مخصوصاً از آنجایی که ماسک به احتمال ورشکستگی این شرکت اشاره کرده است. توییتر باید برای حدود 13 میلیارد دلار بدهی که در طول خرید مشخص شد، بهره بسیار قابل توجهی را پرداخت کند. ماسک می‌گوید توییتر در وضعیت مالی بدی قرار دارد. البته او در مورد سایر شرکت‌هایش نیز اینچنین گفته است. ورشکستگی توییتر تنها چند ماه پس از خرید آن کار سختی نیست.

از ایلان ماسک بیشتر بخوانید:

سرنوشت اکانت فیس‌بوک ترامپ

ما به طور قطع نمی‌دانیم که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به فیس‌بوک باز خواهد گشت یا خیر؛ با اینکه احتمالش وجود دارد و می‌تواند خیلی زود اتفاق بیفتد. ممنوعیت دوساله ترامپ قرار است در ۷ ژانویه تمام شود، و در حالی که متا، شرکت مادر فیس‌بوک هیچ تعهدی برای بازگرداندن او ندارد، این شرکت قول داده است که وضعیت حساب او را به روز کند. احتمالاً تا پایان ماه خواهیم دید چه می‌شود.

شاید برگشتن ترامپ مهم نباشد. از زمانی که ماسک تعلیق حساب توییتری ترامپ لغو کرد، رئیس‌جمهور سابق هنوز توییت نکرده است. اما اگر ترامپ در مورد نامزدی مجددش در انتخابات ریاست‌جمهوری جدی باشد، پیش‌بردن کمپین انتخاباتی‌اش در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» دشوار خواهد بود.

ماندن یا نماندن تیک‌تاک

تیک‌تاک هنوز منتظر پایان بررسی نگرانی‌های امنیت ملی از سوی دولت بایدن است که می‌تواند آن را مجبور به تغییر روش فعالیت خود، دنبال مالک جدید بگردد یا ترک کامل آمریکا کند. این تحقیقات که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، هر روز طرف‌داران بیش‌تری پیدا می‌کند. سناتورهای هر دو حزب، کاخ سفید را تحت فشار قرار داده‌اند تا اقدامی انجام دهد؛ نمایندگان مجلس نیز به ممنوعیت تیک‌تاک از دستگاه‌های دولتی ایالات متحده رأی دادند.

محدودکردن یا حذف یک برنامه با بیش از 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان، گام بزرگی خواهد بود، اما مالک تیک‌تاک یعنی بایت‌دنس برای حل دغدغه‌ها زحمتی به خرج نمی‌دهد. در ماه دسامبر، بایت‌دنس گفت که برخی کارمندان به طور غیرمجاز به اطلاعات برخی از کاربران آمریکایی، از جمله اطلاعات شخصی روزنامه‌نگاران، دسترسی پیدا کرده‌اند. این ماجرا، ادعای بایت‌دنس مبنی بر حفظ حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند.

بازگشت «تِک لَش» (خصومت علیه صنعت تکنولوژی)

اقدامات دولت بایدن برای حکمرانی صنعت فناوری و مهار غول‌های این بازار، به زودی محک خواهد خورد. دو بار در سال گذشته، قانون‌گذاران با استفاده از یک استدلال جدید و بی‌سابقه، علیه خرید شرکت‌های فناوری شکایت کردند؛ استدلالشان این بود که معاملات اینچنینی در صنایع در حال توسعه، به رقابت‌های آینده آسیب می‌زند. به طور معمول، نهادهای ضد انحصار بر تخلفات در بازارهای مستقر تمرکز می‌کنند.

تقابل مایکروسافت با قوانین دولتی

انتظار می‌رود اولین مورد از این معاملات، علیه متا، در اوایل سال جاری به نتیجه برسد. کمیسیون تجارت فدرال به دلیل تصاحب یک شرکت تناسب‌اندام واقعیت مجازی توسط متا شکایت کرد و استدلال کرد که این امر می‌تواند به این شرکت مزیتی ناعادلانه در آینده حوزه واقعیت مجازی بدهد. اگر قاضی به نفع متا حکم کند، راهبرد اف‌تی‌سی (کمیسیون تجارت فدرال) به مشکل می‌خورد، اگرچه مقامات همچنان این فرصت را خواهند داشت که از طریق یک فرآیند آزمایشی ضد انحصاری، جلوی معامله را بگیرند. متا گفته است اگر قاضی علیه آن حکم کند که از خرید منصرف خواهد شد.

در هر صورت، مایکروسافت، شرکت دیگری که با اف‌تی‌سی مبارزه می‌کند با دقت نتیجه دادگاه متا را تماشا و ارزیابی می‌کند؛ زیرا مجبور است از تصاحب ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن‌بلیزارد، ناشر بازی‌های ویدئویی دفاع کند. اف‌تی‌سی معتقد است این خرید، به مایکروسافت در بازار نوپای استریم بازی‌های ویدئویی مزیت غیررقابتی می‌دهد.

ftc-likely-to-challenge-microsoft-activision-blizzard-deal-in-antitrust-lawsuit_feature