به گزارش اکو ایران، هفدهمین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی سه اتفاق مهم را در بر داشت. در این بازار بانک ها و بورسی ها با خرید اوراق از دولت در تامین کسری بودجه مشارکت کرده و دولت نیز سعی می کند تا از این طریق بتواند درآمدزایی مطمئنی داشته باشد.  برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل عدم رشد در متغیرهای پایه پولی این روش تامین مالی می تواند از رشد بیشتر عمومی شاخص قیمت مصرف کننده جلوگیری کند. در همین رابطه در هفته اخیر بازار اولیه، شاهد رشد هزار همتی معاملات بوده است.

اتفاق اول رکوردزنی رشد معاملات بانک ها در بازار اولیه

در هفته منتهی به 24 شهریور ماه مجموعا 2 هزار و 280 میلیارد تومان اوراق به بانک ها و بورسی ها فروخته شده که نسبت به هفته قبل خود تقریبا 75 درصد بیشتر شده است.

در این هفته بانک ها در حدود هزار و 580 میلیارد تومان اوراق و بورسی ها نیز در سطح 700 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده اند. بررسی آمار و ارقام نشان می دهد این بیشترین خرید بانکی ها از دولت در بازه 2 ماهه بوده است. این در حالی است که سطح مشارکت بورسی ها تغییر چندانی نداشته و همچنان نسبت به ماه های ابتدایی حراج پایین تر بوده است.

اوراق بدهی دولتی

اتفاق دوم : رکوردزنی نرخ سود در بازار اولیه

بررسی اوراق به فروش رسیده نشان می دهد اراد 107 با نرخ سود 22 درصد هزار و 100 میلیارد تومان فروخته شده و اراد 111 نیز با نرخ سود 21.59 درصد فروش کمتری در سطح 480 میلیارد تومان داشته است.

این دو دسته اوراق به دلیل تاریخ سررسید پایین تر تنها مورد توجه بانک ها بوده و بورسی ها مشارکتی در آن نداشته اند.

اما دسته سوم اوراق، اراد 112 بوده که با نرخ سود 22.3 درصد و تاریخ سررسید 3 ساله به میزان 700 میلیارد تومان ازسوی نهادهای تامین سرمایه خریداری شده است. نرخ سود بالا مهم ترین عامل جذب این نهاد ها در بازار بوده است.

 محاسبات نشان می دهد مشارکت بیشتر مشتریان در بازار به دلیل نرخ سود بالاتر و احتمالا بهبود موقتی شرایط بانک ها موجب شده تا نرخ سود موزون دومین رکورد را در سال جاری ثبت کند. این نرخ به صورت موزون برابر با 22 درصد به دست آمده که پس از مرحله چهاردهم در سال جاری جایگاه دوم را داشته است.

اتفاق سوم: اتمام دو دسته اراد قبلی و تزریق اوراق جدید در بازار 

با خرید بانک ها از دو دسته اراد 107 و اراد 111 که تاریخ سررسید نزدیکتری داشتند، سهم این اوراق در بازار تمام شد. به طور کلی هزار و 1150 میلیارد تومان اراد 107 و 490 میلیارد تومان اراد 111 در بازار عرضه شده بود که تمام آن در مرحله هفدهم فروخته شد.

به همین علت دولت نیز اراد 114 با مشخصات جدید را در بازار عرضه کرده است. این اوراق تاریخ سررسید کوتاه مدت تری دارد و به عقیده برخی کارشناسان، نرخ سود آن با توجه به تاریخ سررسید پایان 1402 احتمالا در محدود اراد 111 یعنی در سطح 21.5 درصد فروخته شود.

اوراق بدهی دولتی