به گزارش اکو ایران، روند عملیات بازار باز در هفته های اخیر مسیری ثابت داشته است. در این بازار بانک ها با وثیقه اوراق از بانک مرکزی، استقراض پول می کنند. خرید اوراق از بانک مرکزی به منزله تزریق پول در بانک ها است.

در کنار بازار باز، این نهاد در بازار شبانه نیز اقدام به تزریق پول می کند. در مجموع بسط پول این نهاد در بانک ها در دو قالب به صورت هفتگی ارزیابی می شود که در نهایت این عمل روندی از نیاز بانک ها در بازار نشان می‌دهد.

کاهش تزریق پول در بانک ها

در هفته منتهی به 19 مهر ماه تزریق پول بانک مرکزی برابر با 68 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. موازی با این بازار، در بده بستان کوتاه مدت تر بانک مرکزی با بانک های دارای کسری، این نهاد بسط خود را نسبت به هفته قبل کاهش داد. 

در همین رابطه طبق اعلام بانک مرکزی از این معاملات، اعتبارات قاعده مند برابر با 4 هزار و 120 میلیارد تومان ثبت شده است.

بنابراین مجموع تزریق بانک مرکزی در بانک ها برابر با 72 هزار و 620 میلیارد تومان بوده است.

مقایسه سطح این شاخص در کشور با هفته های قبل نشان می دهد نسبت به یک ماه گذشته سطح به مراتب پایین تری داشته است.

به طور کلی این شاخص در کشور، از مرز 100 هزار میلیارد تومان در نیمه شهریور ماه روندی نزولی داشته و در ادامه با تنزل مداوم به کانال 70 همت تقلیل پیدا کرده است.

به عبارتی می توان گفت تزریق بانک مرکزی از کانال وثیقه اوراق از نیمه شهریور ماه تا کنون افتی 30 همتی را تجربه کرده است. این در حالی است که البته نرخ سود دراین بازار همچنان در مرز بالایی قرار دارد.

بازار باز

نرخ سود مداخله بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی

به طورکلی نرخ سود بسط پول بانک مرکزی در بازار باز برابر با 21 درصد بوده و در هفته های متوالی ثابت مانده است. درکنار بازار باز در بازار شبانه نیز این بسط پول از مسیر اعتبارات قاعده مند بوده و نرخ سودی 22 درصدی دارد.

در نتیجه محاسبات نشان می دهد نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی در بانک ها در مرز 21.06 درصد قرار دارد و تغییری را نسبت به هفته های قبل خود نداشته است. سطحی که البته ضمن تزریق پایین پول همچنان بالاست. این موضوع به نوعی نشان می دهد تقاضای نقدینگی در بانک ها از بانک مرکزی روندی صعودی داشته و موجب شده تانرخ سود در سطح بالایی ثبت شود. در همین خصوص دو دسته تحلیل در خصوص کاهش تزریق پول در بانک ها عنوان می شود. برخی کاهش بهبود وضعیت نقدینگی بانک ها را عامل این اتفاق دانسته و برخی دیگر نیز کاهش دارایی اوراق در بانک ها را علت اصلی این ماجرا قلمداد می کنند. دسته دوم معتقدند در صورتی که این عامل نقش پررنگی را در کاهش بسط پول بانک مرکزی داشته باشد می تواند منجر به رشد اضافه برداشت ها در بانک ها و در ادامه رشد تورم از مسیر افزایش پایه پولی شود.

بازار باز