بازارهای بین بانکی در هر هفته از دو مسیر پی‌گیری می شود. بازار باز و بازار بین بانکی. عملیات بازار باز در راستای برطرف کردن میان مدت نیاز نقدینگی بانک ها بوده و عملیات بازار شبانه نیزاین نیاز را به صورت کوتاه مدت برطرف می کند. 

سکوت معاملات بازار باز در هفته های اخیر تداوم داشته و اکنون به یازدهمین هفته تزریق ثابت در بازار باز رسیده است. به عبارت دیگر در بده بستان میان بانک مرکزی و بانک ها تغییری ایجاد نشده و برای سومین ماه متوالی ثابت مانده است.

این روند ثابت در نرخ سود هم رخ داده و برای ششمین هفته متوالی در مرز 21 درصد قرار داشته است. به عبارت دیگر در اولین ماه پاییز سکوت بانک مرکزی در بازار پول ادامه دار بوده است.

درهمین رابطه به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، در عملیات بازار باز مانند هفته های قبل اتفاق جدیدی ثبت نشد. آمارهای نقدینگی در این بازار به همراه نرخ سود تغییری نداشته و همه چیز از یک روند رفتاری ثابت بانک مرکزی در این معاملات خبر می دهد.

بانک مرکزی در هفته منتهی به 25 مهر ماه باز هم تزریقی در سطح 70 هزار میلیارد تومان داشته و روند ثابت نرخ سود را ادامه داده است.

بازار باز

تزریق پول در هفته پایانی مهر ماه

در هفته منتهی به 25 مهر ماه 29 مین عملیات بازار باز در سالجاری برگزاری شده و طی آن مجموعا 68 هزار و 490 میلیارد تومان نقدینگی در بازار باز تزریق شد. 

رقمی که تفاوت چندانی را با هفته های قبل خود نداشته است. مهم ترین ابزار بده بستان نقدینگیمیان بانک ها و بانک مرکزی در این معاملات اوراق بدهی است. بانک ها اوراق را به بانک مرکزی پیشنهاد داده و این نهاد نیز به صلاحدید خود هر میزان که بخواهد خریداری کرده و با نرخ سود و تاریخ سررسید مشخصی پول در بازار باز تزریق می کند.

نرخ سود بازار باز در این مرحله برابر با 21 درصد بوده و تاریخ سررسید آن در سطح هفت روز ثابت مانده است.

باوجود روند ثابت تزریق پول در بازار باز اما بسط پول در بازار بین بانکی روندی صعودی پیدا کرده است.

روند صعودی تزریق نقدینگی در بازار شبانه

در هفته پایانی مهر 1401، مجمجوع تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه برابر با 5 هزار و 870 میلیارد تومان بوده که از هفته قبل خود بیشتر شده است. در این بازار برخلاف بازار باز، بانک مرکزی ماهیتی منفعل دارد و بده بستان میان نهادهای مالی در جهت برطرف کردن نیازی های کوتاه مدت بانک هاست. اگر بانکی نتواند از سایر بانک های دارای مازاد استقراض پول کند سراغ بانک مرکزی می رود که نرخ سود‌ آن در راس کریدور قرار دارد.

به طور کلی نرخ سود معاملات بین بانکی در دامنه 14 تا 22 درصد قرار داشته که البته بانک مرکزی تعیین کننده آن است. با وجود رشد آماری اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این هفته ها اما تغییرات سطح بالایی را نسبت به قبل خود نداشته است. اتفاقی که به نوعی ادامه سکوت بازار بین بانکی در هفته های اخیر را در برداشته است.

بازار باز